Les også: Test av minipumperEr du av typen som har levd og åndet terrengsykling hele livet, er sjansen stor for at du har hørt om GT. Sykkelprodusenten fra USA var en de drivende kreftene i utviklingen av moderne terrengsykler i sportens spede barndom, og har laget terrengsykler i 25 år. Nå lanserer de nye versjoner av stisyklene Sensor og Force. Det gjorde de med brask og bram i Trysil, Norge. De største sykkelpublikasjonene i verden var samlet i Trysil for å se og prøve de nye syklene.  PRESENTASJON: Midt i Magic Moose, på Knettsetra ble de nye syklene presentert. Foto: GTNåværende plattform med stisykler ble introdusert for en del år siden, og i stisykkelsegmentet har det vært modellene Sensor, Force og Sanction som har vært GTs  utvalg. De nye versjonene av Sensor og Force har nå fått seg en solid runde på tegnebrettet, og de nye syklene minner lite om tidligere stisykler fra GT. For å begynne med det visuelle, så ligner ikke rammen mye på noe GT har hatt av stisykler tidligere. Designelementer fra Zaskar er med, og det er rene linjer med et kraftig overrør som går igjen ut mot kjedestagene. Den visuelle forandringen skyldes i stor grad at GT har fornyet demperoppheng og kinematikk. De moderne stisyklene fra 2000-tallet var utstyrt med I-drive oppheng. Først i en integrert variant, men deretter også i varianter med et eksternt dogbone, og helt fram til AOS- opphenget vi har sett på syklene til nå. På de nye syklene har GT gått tilbake til et navn fra fortiden; LTS eller Linkage Tuned Suspension. På presselanseringen i Trysil var ingeniøren bak opphenget tydelig på at de ikke nødvendigvis ville utvikle det mest tråkkeffektive opphenget på markedet, fordi det er ikke nødvendigvis det morsomste. Det skal likevel være gjort store forbedringer på tråkkeffektivitet, bevegelse under bremsing og støtdemping i det progressive demperopphenget. Med LTS-opphenget har GT også satt seg som mål å gjøre sykkelen enkel å holde i stand, og kompatibel. Det er ingen proprietære standarder, entusiaster vil glede seg over å se at det er gjenget krankhus og plass til en flaskeholder. Det er også ISCG-fester til kjedefører som lar seg montere av. Bakrammen har Boost 148-bredde, og geometrien er justerbar ved hjelp av en flip chip i demperopphenget. (se detaljer på geometri-tabell lenger nede i artikkelen) Trunnion-feste lar deg angivelig bruke hvilken som helst bakdemper. GT-rytterne Hans Rey og Martin Maes var på lanseringen med sine Sensor-sykler og brukte henholdsvis Fox Float X2 og DPX2-bakdempere. STJERNER: Hans Rey og Martin Maes tar selfie på toppen av heisen i Trysil. De var på plass for å vise frem de nye syklene. Foto: GT.   GROVT UNDERRØR: Groove Tube underrøret har en forsenkning hvor vaiere og bremseslanger ligger ryddig på plass. Det er også rom i framtriangelet for en flaskeholder. LAV OG LAVERE: Flip-chipen i demperopphenget lar deg justere styrevinkelen med 0,75 grader, og hver/senker krankhuset med 6 millimeter.  GJENGER, JA TAKK: Flere produsenter går nå tilbake til gjenget krankhus etter noen år med PressFit-standarden. Så også GT.  GJENNOM: Trunnion-feste til bakdemperen, og du skal kunne bruke et bredt utvalg bakdempere på syklene hvis det er ønskelig å bytte.  Det er også verdt å legge merke til prisene på de nye syklene. Toppmodellen av Force med Kashima-belagte dempere fra Fox, SRAM Guide RS-bremser og SRAM XO1 drivverk vil eksempelvis koste 39 999 kroner – imponerende for en slik utstyrspakke. De nye syklene forventes å være tilgjengelige i Norge i løpet av august/september.    Sensor- Stisykkel- 130 millimeter vandring- 29-tommer hjul – pluss-kompatibel.- 66/65,5-graders styrevinkel- Karbon- og alualternativer- S, M, L, XL- 1x-drivverk-spesifikk- ISCG05-fester for kjedefører- Justerbar geometri KJENTE STIER: Kristoffer H. Kippernes sykler nye GT Sensor på smal sti i Trysil. Foto: GT Sensor skal fortsatt være en litt mindre grov, men allsidig stisykkel. Den kommer med 29-tommer hjul, men er oppgitt å være kompatibel med 27,5 pluss. Både vandringsmengde og geometri tilsier at den plasserer seg midt i segmentet som er allsidige stisykler. Geometri Sensor:  Modeller og priser:  Sensor AL Comp              19.999,- Sensor Carbon Elite               23.999,- Sensor Carbon Expert           31.999,- Sensor Carbon Pro                 39.999,-    Force- Sti/endurosykkel- 150 millimeter vandring- 27,5-tommer hjul- 65,75/65-graders styrevinkel- Karbon- og alualternativer- S, M, L, XL- 1x-drivverk-spesifikk- ISCG05-fester for kjedefører- Justerbar geometri  KRAFTEN: Mick Ross sykler nye GT Force på tekniske stier i Trysil. Foto: Kristoffer H. KippernesSelv om den nye Force lanseres først nå, har bilder av den eksistert på internett i flere måneder, siden enduro-laget til GT har testet protoyper i Enduro World Series.. Den nye Force holder seg tro mot kategorien den har vært ment for de siste årene – en grov stisykkel, med egenskaper til å takle det som måtte komme av utfordringer på en sti. Rammen har 150 millimeter vandring, og er paret opp med en gaffel med 160 millimeter vandring foran. Også Force har et «groove tube» underrør som gjør vaierføringen ryddig, men tilgjengelig. Framtriangelet er i karbon, mens bakrammen er i aluminium. Utstyret forøvrig på Force er myntet mer på grovere terreng, og den får eksempelvis Guide-bremser i stedet for Level-bremser på toppnivå, og et hakk mer solide dekk.  Geometri Force:   Modeller og priser:  Force AL Comp                 19.999,- Force AL Elite                    23.999,- Force Carbon Expert               31.999,- Force Carbon Pro                     39.999,- OVER TRYSIL: Vi fikk prøve nye Force på stiene i- og rundt Trysil. Foto: Fredrik Otterstad/Trysil.comLes også: Test av stisykkelsko