Amerikanske Ibis satser hardt på enduro. Det tradisjonsrike merket ble startet i rammebyggeren Scot Nicols garasje i 1981. Siden 2006 har de konsentrert seg om fulldempere laget av karbon.Det er høysesong for lanseringen av nye sykler for tiden. Spesielt for amerikanske merker som girer opp til Sea Otter Classic neste uke. Likevel er det få merker som har fått en mer pangartet lansering enn Ibis har fått med sin nye Ripmo. Vi mottok i dag pressemeldingen som bekrefter ryktene som har versert etter at bilder fra Enduro World Series-åpningen i Chile har gått sin gang på nettet. Under årets første Enduro World Series-konkurranse i Chile i helgen tok svenske Robin Wallner sin helt nye 29er Ibis Ripmo til sin aller første pallplassering i EWS. Svensken tok til slutt en vanvittig imponerende tredjeplass sammenlagt etter to dagers tøff endurosykling i chilenske høyfjell. Kun slått av fjorårsvinner av EWS og en av sportens aller mest legendariske skikkelser, Sam Hill og GTs superstjerne i enduro, Martin Maes. For en måte å vise frem en helt ny sykkel på, og for en prestasjon av svenske Wallner. Zackarias Blom Johansen kom på en sensasjonell sjetteplass i den samme EWS-konkurransen LEKEN: Selv om Ripmo er konstruert for å jage tideler og sekunder i enduroritt er den sikkert også morsom å sykle på. Foto: Ian Collins/IbisNye Ibis Ripmo er en langbeint 29er med trekk fra begge Ibis sine hovedplattformer de siste årene. Den kortvandrede 29er-stisykkelen Ripley og den langvandrede 27,5-tommers sti- og endurosykkelen Mojo HD4.Ripmo er ikke bare en Mojo HD4 med store hjul. Det er en helt ny sykkel med ny geometri, nye demperopphengsløsninger og et design som skiller seg vesentlig fra endurosykkelen Ibis hadde i fjor - altså Mojo HD4. Bli med på diskusjonen om den nye sykkelen på forumet SOLID: Ripmo er tiltenkt hard bruk i høy fart. Foto: Ian Collins/IbisLengre og slakkereSelvfølgelig er Ripmo lengre og slakkere enn forrige generasjon endurosykler fra Ibis. Alle nye terrengsykler er lengre og slakkere enn forrige utgave i disse dager. Ripmo har over to centimeter lengre ramme enn fjorårets Mojo HD4. I størrelse large har HD4 en rammelengde (reach) på 455 mm. Ripmo har på sin side rammelengde på 471 mm. Kjedestagene på Ripmo er på 435 mm i forhold til 430 mm på HD4, og den alltid så omtalte styrerørsvinkelen er på Ripmo dratt 65,9 grader. HD4 har styrerørsvinkel på enda slakkere 64,9, men har til gjengjeld mindre hjul. I tillegg bygger Ibis opp Ripmo med spesialgafler med 44 mm offset/fremløp. Standard fremløp på Fox 36 til 29er-hjul er 51 mm, mens 44 mm er standard for 27,5-gafler. Pussig nok fører kortere fremløp på gaffelen til at sykkelen føles slakkere enn den er. Så ved å ha en grad brattere styrevinkel enn på HD4, men relativt sett brattere gaffel skal Ripmo føles stabil, samtidig som ikke akselavstanden blir for lang.For å bare gjøre oss ferdig med tallene. Ripmo har bratt setevinkel på 76 grader. Noe som gjør at du ikke havner for bakpå i bratte klatringer. I tillegg er det plass til 2,6-tommers dekk og opplegg for senkepinne med 175 mm vandring i størrelse medium, large og XL. Bakhjulet har 145 mm vandringsvei, mens standard gaffel er på 160 mm. TALLENES TALE: Styrevinkel, reach og rear center er begreper som mange er opptatt av i disse dager. Ripmo følger de siste trendene. Summen er en moderne 29er tiltenkt råkjøring på lange enduroetapper i bratte fjellsider. Ibis mener likevel at Ripmo skal være deres mest allsidige sykkel noensinne. Demperopphenget på Ripmo er som på alle Ibis sine sykler en variant av geniforklarte Dave Weagles DW-link. Altså et oppheng med to små vippearmer mellom front- og bakramme. I motsetning til det tilsvarende opphenget som vi finner på Santa Cruz' sykler, da kalt VPP, beveger de små leddene i DW-link-opphenget seg samme vei, men med forskjellig utveksling. Se også presentasjon av Santa Cruz’ nye Blur. METALLIC BLÅ: Ripmo vil komme i to fargevarianter. Den oppsiktsvekkende blå her og en mer subtil svart.  Klemme-armen mellom den øvre DW-linken og bakdemperen ble vi først kjent med på Ibis sin originale Ripley, men den har også vært med på Mojo 3 og HD4 fra de siste årene. Nye Ripmo får ikke den nå så velkjente Mojo-utformingen av frontramma. Alle Ibis Mojo-sykler fra 2006 og frem til i dag har hatt et rammestag fra underrør til overrør der bakdemperen møter ramma. Dette er droppet på Ripmo, akkurat som det har vært det på Ripley. Men mens Ripley har demperen festet mot overrøret, treffer demperen underrøret på Ripmo. Ripmo har som alle moderne sykler intern vaierføring, men Ibis har tatt det et skritt lenger ved å lage interne karbonrør som en del av rammestøpen. Dette bør gjøre det enkelt å bytte vaiere i fremtiden. Alle som har fiklet med intern vaierføring kan puste lettet ut. Mange vil også trekke et lettelsens sukk av at Ibis har valgt å bruke standard gjenget krankhus og ikke noe pressfit-løsning for kranken. Som vanlig er for tiden kan ikke Ripmo brukes med frontgir. Men hvem ønsker seg slikt i disse dager? OGSÅ I SVART: For dem som ikke vil synes så godt i skogen finnes denne mer beskjedne varianten.  Leddene i rammen vipper på en blanding av Igus-glidelagre og kulelager. Ibis mener glidelagre funker best der det er lite rotasjon, men stort press, mens kulelagre er best på å rotere.Ibis oppgir total rammevekt inkludert Fox DP X2 bakdemper til 2,72 kilo i det vi må anta er størrelse small.Både for- og bakramme er selvfølgelig laget av karbon. SJEKKLISTA: Ibis har kommet mange enduro-entusiaster i møte med nye Ripmos funksjoner og attributter. Fem utstyrsnivåerRipmo vil komme med fem forskjellige utstyrspakker. Prisen i norske kroner er ennå ikke helt fastsatt fra importøren, probike.no, men i USA ligger prisene på 2999 dollar for løs ramme og fra 4099 dollar for komplett sykkel med SRAM NX 1x11-pakke, Ibis alu-hjul og Fox 36 Performance-gaffel og DPX2 bakdemper. I øvre enden av skalaen XO1-pakka med Ibis alu-hjul, 12-delt Eagle-gruppe og Fox Factory 36 RC2-gaffel til 7099 dollar.Toppmodellen med XX1 Eagle, Ibis karbon-felger, Industry Nine nav, Enve karbon-stem og KS Lev Ci 175mm senkepinne skal i USA koste 9399 kroner.Tradisjonelt har det gitt ganske presise norske priser hvis man ganger dollarprisen med 10 for å få kroneprisen. Forvent derfor priser fra 40 000 kroner og opp til rett under 100 000 kroner. BYGGESETT: Ripmo kommer i fem utstyrsnivåer.