FAKTA

Whyte Gisburn

  • VEKT: 9,9 kilo

  • PRIS: 23 000 kroner
  • STØRRELSE TESTET: 54 cm
  • NETT: whyte.bike
  • RAMME: Aluminium
  • 
GAFFEL: Karbon (m/skjermfester)
  • STEM/STYRE: Whyte stem, Whyte Gravel 500mm styre

  • SETEPINNE/SETE: KS Speed Up setepinne, Whyte Custom Road sete

  • HJUL OG DEKK: WTB Asym i23 felger på alloy nav, Maxxis Rambler 40 mm dekk
  • DRIVVERK: SRAM Force 1 1x11, SRAM Force 1 38t krank.
  • 
BREMSER: SRAM Force 1
skala
7/10

Selv om mange produsenter og markedet nå har en klar oppfatning av hva en grussykkel skal være, er det noen som fortsatt tøyer strikken. Britiske Whyte har lang tradisjon for å utvikle sykler utenom det vanlige. De trår heller ikke den vanlige løypa med grussykkelen Gisburn.

Ved første øyekast, på avstand er det ikke så synlig hva som skiller Gisburn fra andre sykler i denne testen. Aluminiumsrammen har karbongaffel, en flott SRAM Force 1x11-gruppe og tilhørende skivebremser. Dekkene er på generøse 40 millimeters bredde, med middels mønster. Hjulene, med WTB-felger er snørt på nav med Whytes egen logo.

Utstyrspakken ligger i øvre klasse i testen, totalprisen i den nedre.
 Det er geometrien som gjør at Whyte Gisburn skiller seg ut. Sykkelen, i størrelse medium, tilsvarende 54 i landeveismål, er veldig mye lengre enn de andre i denne testen. Dette gir rå stabilitet på løst underlag og trygghet nedover.

Gisburn kommer også levert med et vesentlig bredere styre enn konkurrentene. Også dette gir økt kontroll, på bekostning av lekenhet og snert.
 Den spesielle rammegeometrien gir en sykkel som føles veldig annerledes enn en landeveissykkel. Den holder trygt retning i rett linje, men er seig å få med rundt krappe svinger. Stående jaging føles også tungt og tregt. Sittende i jevn fart innover i marka føles Gisburn som et trygt sted å være, men det er stor forskjell fra den kvikke følelsen hos Trek og Rondo til Whytes fjellstabile egenskaper.

Det er ikke bare geometrien som er progressiv og litt utradisjonell på Whyte Gisburn. Britene har også utstyrt sin grusslede med en heve/senke-setepinne. Denne har ikke fjernstyring via spak på styret, men betjenes med et håndtak under setet. Senkepinne kan ha noe for seg i lange og bratte utforkjøringer med mange svinger, og i bratt terreng utenfor grusveien. Til de fleste norske grusveier oppleves senkepinnen som overflødig. Spaken krever at du slipper styret med en hånd - ikke noe du ønsker i en inngang til en grussving. En god karbonpinne hadde vært et bedre valg.

Vi liker annerledes sykler, og Whyte Gisburn er nettopp dét. Særegen geometri er kanskje ikke for alle, men er du ute etter stabile egenskaper for sykling med bagasje i ulendt terreng er Gisburn et solid valg. Har du mer begrenset budsjett er søstermodellen Friston, noen kroner billigere, men med mange av de samme egenskapene.

PLUSS
Bra utstyr for pengene Stabile egenskaper Smart krankdrevvalg
MINUS
1x11 har sine begrensninger Heve/ -senkepinnen har begrenset effekt Tung og i overkant treg
VURDERING
Utstyr mht pris
Komfort
Stabilitet
Sportslighet
Tursykling
Sykkelglede
Finish
Snitt