Fra deres helt ville fulldempere på nittitallet, til ganske så ekstrem geometri på terrengsyklene de lager i dag, har Whyte gjort ting annerledes. Deres grussykler er intet unntak.Friston ser ikke så spesiell ut ved første øyekast. Det unike ligger i målene på ramma. Dette ser vi raskt når vi leser geometri-tabellen, og vi merker det med en gang vi setter oss på sykkelen. Whyte Friston er en lang sykkel størrelsen tatt i betraktning, veldig lang. Vår testsykkel i størrelse 54 er tre centimeter lengre i ramma enn f.eks GT Grade i størrelse 55. I tillegg er styrevinkelen blant de aller slakeste i denne testen. 70 grader styrevinkel plasserer forhjulet en god del lengre fram enn med 72-73 grader som de fleste andre syklene her har. Også den totale akselavstanden er tre centimeter lengre enn på GT Grade, dette til tross for at Whyte Friston har noen av de aller korteste kjedestagene i testen på 425 mm. 

Slak styrevinkel er matchet med bratt setevinkel, kort stem og et ekstremt bredt styre. Ekstremt bredt i denne sammenhengen er 50 cm, sammenlignet med de andre syklene som har styrebredder på omtrent 44 cm. I tillegg er styret helt rett med en skarp 90 graders vinkel der hendlene monteres.

Den unike geometrien og det unike styret er kombinert med ganske standard komponenter forøvrig. 11-delt SRAM-drivverk gir godt spenn i utvekslinger og et krabbegir som hjelper deg opp de bratteste bakkene. Vår testsykkel kom med andre dekk enn oppgitt på nett - Maxxis Rambler i 40 mm. Dette er supre dekk som ruller lett, men som også griper forutsigbart.