FAKTA

White SC-E Comp

Pris: 19999 kroner

Vekt: 19,5 kilo

xxl.no
Poengscore 6/10

White-sykkelen er den sykkelen i testen som ser mest ut som en sportsykkel. Den har utseende som en kvikk hybrid-sykkel. Mangelen på skjermer og bagasjebrett bidrar til inntrykket av en litt strippet modell. 

De relativt store dekkene gir god komfort på veien og den kraftige Shimano krankmotoren trekker bra i motbakkene. Vi testet sykkelen opp til Grefsenkollen I Oslo og kunne holde oss rundt 25 km/t hele veien opp bakken som stiger med 6-7%.

MYE KRAFT: Steps-motoren på White-sykkelen gjør det lett å holde 25 km/t selv i lange og bratte bakker. Foto: Øyvind Aas

Selv om motoren på White-sykkelen skal være den samme som på både Diamant og GT opplevde vi den som mer hakkete i området rundt 25 km/t. Den slår inn og ut med større klikk enn på de andre Shimano-motorene og vesentlig mindre smidig enn bakhjulsmotoren på Eco-ride-sykkelen.

White-sykkelen er testens letteste, men bare med en liten margin. Påtrengte skjermer og bagasjebrett vil fort legge på den vekten som White-sykkelen veier mindre enn testvinneren fra GT.

I tillegg til at motoren på White-sykkelen oppleves som mer hakkete enn på GT og Diamant har White-sykkelen ikke like fint display som GT Traffic. Finishen på batteriet er også mindre elegant enn på GT, dog likt som på Diamant.

ENKELT: Girsystemet på White-sykkelen er av det enkle og rimelige slaget. 

Knappen som regulerer motorhjelpen er som på alle de tre Shimano-motoriserte syklene lette å bruke og nå der de sitter ved siden av håndtaket på venstre hånd.

White-sykkelen føles veldig lik Diamant-sykkelen i bruk. Mangelen på dempergaffel og et enklere girsystem gjenspeiles ikke i prisen og Diamant-sykkelen er dermed det beste kjøpet av de to. 

Spesifikasjoner

-Ramme: Alloy
- Gaffel: Alloy
- Styrelager: FSA NO. 10
- Styre: White Alloy S.B. (680mm, 10 degree backsweep)
- Holker: Proplam HY-610
- Stem: White, EXT:90mm, 6 Degree rise
- Setepinne: 31.6x350mm White Alloy
- Sete: Selle Italia Q-Bik
- Antall gir: 8
- Girhendler: Shimano SL-M310
- Bakre girskifter: Shimano Altus RD-M310
- Bremser: Shimano BR-M315
- Bremsehendler: Shimano BL-M315
- Kassett: Shimano CS-HG200-8, 12-32T
- Kjede: KMC HG-40
- Kranklager: Shimano Include
- Krank: Shimano FC-E6000, 38T, 170mm
- Hjulstørrelse: 28" - Felger: Jalco E-PHL28 32H Double Wall
- Nav: Shimano TX505
- Eiker: PSR14 Black - Brass nipples
- Dekk: Continetal Ride Tour (C208) 700x47C
- Motortype: Shimano Steps Drive Unit DU-E6002, Maks 25km/h, Mid Ship Position,
- Rekkevidde, maks: Eco 97 km, Normal 77 km, High 61 km
- Batteri: Shimano Steps Battery BT-E6010, 36 V, 418 Wh, Position: D/T

PLUSS
God krankmotor fra Shimano Relativt lav vekt Gode bremser Informativt display Dekk med stort volum
MINUS
Klønete med adapter ved lading Ingen skjermer Enkelt 8-delt girsystem Enklere display enn på GT Ingen støtte