Treks nye serie elsykler har elegant profil. Batteriet er flott integrert i det kraftige underrøret, men du kan likevel raskt ta det ut for lading. Batteriet har sitt eget bærehåndtak for enkel håndtering.

Bosch-motoren er pålitelig og trygg og byr på gode assistansenivåer både i teknisk terreng og i lange grus- bakker. Trek har i motsetning til sin hovedkonkurrent fra USA, Specialized, valgt å kjøpe ferdig motor fra tyske Bosch, heller enn å utvikle egen teknologi. Dette gjør at vi vet hva vi får med Bosch-motoren og kan være trygge på at servicemulighetene vil være gode. Utstyrsnivået forøvrig er jevnt over bra med velfungerende senkepinne, XT-gir, kraftige hjul og grove dekk som høydepunkter. Dekkene er i 2,8-tommers bredde og defineres dermed som pluss-dekk. Bremsene har fire stempler, men gir ikke nok bremsekraft når det drar seg til. Vi skulle gjerne ha sett en oppgradering her. Rock Shox Yari-gaffelen gjør seg ikke bort på denne sykkelen og byr både på god demping og presis styring. Trek og deres tidligere underbruk Gary Fisher var blant de første merkene i bransjen med ekstra lange overrør og korte styreframspring. De fleste andre merker har kommet etter her, men Treks sykler er fortsatt kjen- netegnet av relativt lange frontpartier. Vår testsykkel i størrelse 18,5 defineres av Trek som en medium, men målene ligger nærmere de fleste andre produsenters large-sykler. Powerfly LT-sykkelen er i tillegg til det relative lange overrøret satt opp med denne testens lengste kjedestag og lav rammehøyde i front (stack). Fronten på sykkelen er fire centimeter lavere enn både Specialized og Rocky Mountain. Både styre- og seterørsvinklene er lignende de andre syklene i denne testen, henholdsvis 66,5 og 74 grader.

I terrenget opplever vi at det er god plass i sykkelen. Den lange fronten føles riktig, og med noen avstandsringer under styreframspringet kommer styret i en passelig høyde for variert stisykling.