Ville du kjøpt en rosa sykkel? Tenkte du sikkert nå.
Det er sjeldent vi kommenterer fargevalg, men fargen som kalles Acid Pink satte en støkk i oss også. Slapp helt av, sykkelen kommer også i en sort variant.
Nok om det, Specialized Epic er et kjent navn for kjennere. For de om ikke har syklet i mange år, kan Epic kort oppsummert beskrives som en av rittfulldemperne som har vært målestokken i mange år og som den sykkelen som banet vei for både fulldempere og 29er i verdenscupen.
Epic har til nå basert seg på et klassisk demperoppheng med ledd bakerst på kjedestaget som Specialized har eid patentet på. I forkant av denne sesongen ble Epic relansert, og borte var svingpunktet på kjedestaget nedenfor bakakslingen. Vekt spart, og fortsatt god funksjon, i følge markedsføringen.
Comp Carbon-modellen her kommer med en bråte utstyr fra Specialized selv. Både hjul, dekk, og alt av kontaktpunkter har den store S-en på seg. Vi rynker litt på nesa over 1x11-drivverk, men som testens billigste sykkel får det passere. GX-nivå fra SRAM er uansett funksjonelt.
Det bøtes noe på ved at sykkelen kommer fra fabrikk med flaskeholder og verktøy i SWAT-serien fra Specialized. Flaskeholdere er det forøvrig plass til to av, inne i rammetriangelet. Bra! Brain-styrt demping som gir automatisk låsing på jevnt underlag er fortsatt en selvfølge på fulldempet Epic.
Specialized Epic har en slags resolutt enkelhet ved seg. Her er det enten full gass eller null gass. Og sykkelen trives desidert best med førstnevnte. Har du en sedat kjørestil og sitter mye på setet, og synes at ritt handler like mye om opplevelsen som resultatet, se videre.
Denne sykkelen vil helst at det skal gå styggfort, både opp og ned. Den trives bedre jo hardere du presser den. Testløypen vår har mye kupert terreng, og når vi kommer brasende inn i klatringer i (for) høy fart, trenger du ikke tenke på låsebrytere.
Her er det bare å treffe riktig gir og klinke til. Demperopphenget beveger seg ikke en millimeter mer enn nødvendig. Befriende godt. Så hva er det å ikke like?
Det er ikke til å komme bort i fra at det som gjør Brainsystemet så bra, har også sine svakheter. Når du jager i terreng og det kommer mange, korte slag etter hverandre er det unektelig en betydelig klunk når terskelen brytes på bakdemperen i det Brain-funksjonen slår inn.
Med høy puls og høy fart har dette dog mindre å si. Er du opptatt av at sykkelopplevelsen skal være silkemyk er ikke dette sykkelen for deg.
Dette er en rittsykkel så skarp som de kommer. Legger du 10 000 mer på bordet får du modellen med 1x12, men ut over det er det ikke mye å plukke på hos den rosa raketten fra Specialized.
INTET Å SE HER: Styret er befriende fritt for ekstra brytere og hendler. Foto: Kristoffer Kippernes
RYDDIG: Vaier- og slangeføringen er gjennomført på Specialized Epic. Foto: Kristoffer Kippernes
KAN JUSTERES: Brain-enheten som styrer bakdemperen sitter nede ved bakakslingen. Hvor dominerende den skal være kan justeres med den blå hendelen. Foto: Kristoffer Kippernes
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
Betal smartere med Klarna.
Abonnementene fornyes automatisk og kan sies opp når som helst, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.