FAKTA

PRIS: 39 999 kroner
VEKT: 11,81 kg (slanger)
VEKT HJULSETT: 4440
STØRRELSE TESTET: L
NETT: specialized.com

UTSTYR
VANDRING F/B: 100/100
RAMME: Karbon
GAFFEL: RockShox Reba RL
BAKDEMPER: RockShox/Specialized Micro Brain Autosag
STYRE/STYREFREMSPRING: Specialized Mini- Rise 720mm styre, Specialized XC stem
SETE/SETEPINNE: Specialized Phenom Comp sete, Specialized setepinne
HJUL OG DEKK: Roval Control 29 hjul, Specialized Fast Trak 2,3”/2,1” dekk
DRIVVERK: SRAM GX 1x11, RaceFace Aeffect 30t krank
BREMSER: SRAM Level TL

skala
5.1/6

Ville du kjøpt en rosa sykkel? Tenkte du sikkert nå. 

Det er sjeldent vi kommenterer fargevalg, men fargen som kalles Acid Pink satte en støkk i oss også. Slapp helt av, sykkelen kommer også i en sort variant. 

Nok om det, Specialized Epic er et kjent navn for kjennere. For de om ikke har syklet i mange år, kan Epic kort oppsummert beskrives som en av rittfulldemperne som har vært målestokken i mange år og som den sykkelen som banet vei for både fulldempere og 29er i verdenscupen. 

Epic har til nå basert seg på et klassisk demperoppheng med ledd bakerst på kjedestaget som Specialized har eid patentet på. I forkant av denne sesongen ble Epic relansert, og borte var svingpunktet på kjedestaget nedenfor bakakslingen. Vekt spart, og fortsatt god funksjon, i følge markedsføringen. 

Comp Carbon-modellen her kommer med en bråte utstyr fra Specialized selv. Både hjul, dekk, og alt av kontaktpunkter har den store S-en på seg. Vi rynker litt på nesa over 1x11-drivverk, men som testens billigste sykkel får det passere. GX-nivå fra SRAM er uansett funksjonelt. Det bøtes noe på ved at sykkelen kommer fra fabrikk med flaskeholder og verktøy i SWAT-serien fra Specialized. Flaskeholdere er det forøvrig plass til to av, inne i rammetriangelet. Bra! Brain-styrt demping som gir automatisk låsing på jevnt underlag er fortsatt en selvfølge på fulldempet Epic. 

Specialized Epic har en slags resolutt enkelhet ved seg. Her er det enten full gass eller null gass. Og sykkelen trives desidert best med førstnevnte. Har du en sedat kjørestil og sitter mye på setet, og synes at ritt handler like mye om opplevelsen som resultatet, se videre. 

Denne sykkelen vil helst at det skal gå styggfort, både opp og ned. Den trives bedre jo hardere du presser den. Testløypen vår har mye kupert terreng, og når vi kommer brasende inn i klatringer i (for) høy fart, trenger du ikke tenke på låsebrytere. Her er det bare å treffe riktig gir og klinke til. Demperopphenget beveger seg ikke en millimeter mer enn nødvendig. Befriende godt. Så hva er det å ikke like? 

Det er ikke til å komme bort i fra at det som gjør Brainsystemet så bra, har også sine svakheter. Når du jager i terreng og det kommer mange, korte slag etter hverandre er det unektelig en betydelig klunk når terskelen brytes på bakdemperen i det Brain-funksjonen slår inn. Med høy puls og høy fart har dette dog mindre å si. Er du opptatt av at sykkelopplevelsen skal være silkemyk er ikke dette sykkelen for deg. 

Dette er en rittsykkel så skarp som de kommer. Legger du 10 000 mer på bordet får du modellen med 1x12, men ut over det er det ikke mye å plukke på hos den rosa raketten fra Specialized. 

INTET Å SE HER: Styret er befriende fritt for ekstra brytere og hendler. Foto: Kristoffer Kippernes

RYDDIG: Vaier- og slangeføringen er gjennomført på Specialized Epic. Foto: Kristoffer Kippernes 

KAN JUSTERES: Brain-enheten som styrer bakdemperen sitter nede ved bakakslingen. Hvor dominerende den skal være kan justeres med den blå hendelen. Foto: Kristoffer Kippernes

PLUSS
Kan ta to flaskeholdere Autosag
MINUS
Vi skulle gjerne sett 1x12 på denne sykkelen
VURDERING
UTSTYR MHT PRIS
KLATRING
UTFOR
TEKNISK TERRENG
GRUS
SYKKELGLEDE
VINNERPOTENSIAL
FINISH
SNITT