Steps E8000 er på XT-nivå i Shimano sin linje og leveres med XT-krankarmer og 500 Wh batteri som standard. Dynamikken i Shimano-motoren var testernes favoritt.

Bryteren for veksling mellom de forskjellige nivåene på Steps-motoren er utformet som en dobbel girspak lik Di2 XT-spakene. Spakene monteres under styret på venstre side og umuliggjør dermed bruk av senkepinne-bryter som monteres under styret.

Knappene er lette å treffe, selv med tjukke hansker, men tar stor plass på styret og gjør det også krevende å få bremsehendelen der du ønsker den. Motoren kommer med en skjerm som monteres på styret på høyre side av sty- reframspringet. Skjermen viser tydelig hvilken motor-modus du er i, hvor mye av tilgjengelig kraft du bruker, hvor fort du sykler og batteristatus. Både grafisk kurve og fargekoder for de forskjellige nivåene gjør at skjermen er lett å lese
i fart. Du kan tilpasse skjermen slik at den viser den informasjonen du ønsker. Fra å kun vise fart til å vise batteristatus, motornivå, kraftbruk og mer. Du kan trykke deg gjennom flere vinduer slik du kan på en vanlig sykkelcomputer. Steps E8000 lar deg velge mellom tre assistanse-nivåer. Nivåene kan tilpas- ses ønsker og behov ved hjelp av en mobilapp.
Du må skru på motoren ved hjelp av en liten knapp på batteriet. Shimano understreker at du ikke må ha kraft i pedalene når du skrur på. Vi opplevde å få feilmelding og at motoren gikk i lås når vi gjorde dette.
BOOST: Her har du tilgang på full kraft. Akselerasjonen er kraftig og ganske brå. Best egnet til bratte klatringer i ikke-teknisk terreng. Du kan tilpasse as- sistansenivået i tre nivåer i app-en eller ved å gå inn i computeren.
TRAIL: Shimanos Trail-modus er ganske tilsvarende Bosch sin eMTB-innstil- ling. Her tilpasses drahjelpen hvor mye kraft du legger i pedalene og følger ikke en gitt prosents økning. Innstillingene kan finjusteres via appen, slik at du kan velge hvor mye kraft og hvor rask akselerasjon motoren skal yte.
ECO: I Eco er det først og fremst snakk om å spare på batteriet. Innstillingen gir lite hjelp i bratte bakker, men sørger likevel for at du opprettholder et visst driv. Kan med hell brukes i lett terreng på lange turer for å strekke batteritiden.