FAKTA

PRIS: 48 990 kroner
VEKT: 11,14 kg (slanger)
VEKT HJUSETT: 4255
STØRRELSE TESTET: M
NETT: scott-sports.com

UTSTYR
VANDRING F/B: 100/100
RAMME: Karbon
GAFFEL: Fox Float 32 Performance StepCast
BAKDEMPER: Fox Nude DPS
STYRE/STYREFREMSPRING: Syncros FL1,5 T-bar 720mm styre, Syncros XR1,5 stem
SETE/SETEPINNE: Syncros XR 2.0 sete, Syncros FL1,5 setepinne
HJUL OG DEKK: Syncros XR2,5 hjul, Maxxis Aspen 2,25 dekk
DRIVVERK: SRAM 1x12 GX Eagle, SRAM X1 32t krank
BREMSER: SRAM Level TL

skala
5.2/6

Raske syklister sykler fort uansett hva de sykler på, det er en kjennsgjerning. Men nå er det slik at få sykler har vunnet like mange og viktige seiere som Scott Spark, under Nino Schurter. Det er ren spekulasjon, men kan den nye Spark være grunnen til at halvdemperentusiasten Schurter endelig gikk over på fulldemper, og ikke minst store hjul? 

Siste generasjon Spark ble lansert rett før OL i Rio, og kommer i to versjoner. Spark RC er den kvasseste av disse, og har 100 millimeter vandring foran og bak, og er tydelig spisset mot rittbruk. Spark (altså modellen uten tilnavnet RC) har 120 millimeter vandring, og er mer som rask stisykkel å regne. 

Vår testmodell, RC 900 Team har en tilfredsstillende utstyrspakke til prisen. Vi kan leve med GX-nivå fra SRAM når vi får 1x12. Scott-eide Syncros leverer på kontaktpunktene og hjul. Fortsatt kommer fulldemperen fra Scott med TwinLocsystem, det vil si at vandring og kompresjonsjustering på demperne kan endres i tre nivåer med en bryter fra styret, åpen, stram og kort, og helt låst. 

Scott har endret demperopphenget og fjærraten på siste generasjon Spark. Dette kjennes fra første tråkk. Nye Spark er en helt annen historie enn forgjengerne. Vi satte opp riktig sag på demperne, og herfra var det bare tut og kjør. 

Følsomheten mot små slag er tilstede, selv om den holder seg godt oppe i vandringen. Der hvor vi før måtte bruke TwinLoc-bryteren for å kompensere for at demperopphenget ikke fungerte optimalt, lar vi nå bryteren være. I klatringer tillater vi oss likevel å trykke den inn et hakk for økt tråkkeffektivitet. I full låsing blir demperne virkelig pinne stive, og når sykkelen nå tråkker så godt i åpen modus, så vi oss knapt nødt til å bruke låsen. 

Det er ikke bare oppover og bortover at nye spark briljerer. Med riktig sag-justering er det ikke lenger et problem at vi blåser gjennom vandringen i røft terreng. Nye Spark er så tillitvekkende at vi tok oss selv i å tenke at den nesten er litt underskodd med Aspen-dekkene. Flere av testerne tok seg selv i å nesten sykle over evne nedover. 

Det er først og fremst det at en så aggressiv sykkel som oppleves så balansert og kapabel som imponerer oss. Vi kan dundre ned steinete utforkjøringer med tilnærmet stisyklisters glede og entusiasme, for så å smelle inn i krevende klatringer og få kontant respons. 

Endelig, må vi kunne si, har Scott gjort den oppgraderingen som måtte til på rittsykkelen sin. Og for en sykkel Scott Spark har blitt. Den er balansert. Den er knivskarp i håndteringen i krevende terreng, samtidig som den er stabil i høy fart. Så tråkkeffektiv, så balansert, og ikke minst morsom. Og det er her Scott treffer entusiasten i oss – en morsom sykkel, uten at det går på bekostning av prestasjon. 

Til syvende og sist, er det denne sykkelen som fikk alle i testpanelet til å føle seg som en verdensmester. 

OPP-NED: Bakdemperen som er produsert av Fox bruker Scotts egen TwinLoc-teknologi. Vaieren som justerer demperen er elegant skjult i underrøret. Foto: Kristoffer Kippernes

INTEGRERT: Det er neppe på grunn av aerodynamiske fordeler, men styrefremspring og avstandsringer fra Syncros har en egen utforming. Pent, men strengt tatt ikke nødvendig. Foto: Kristoffer Kippernes

PORTEN: Vaierføring kan gjøres enda mer subtilt enn dette, men ryddig er det. Foto: Kristoffer Kippernes

PLUSS
Balansert Leken
MINUS
Streng talt lite
VURDERING
UTSTYR MHT PRIS
KLATRING
UTFOR
TEKNISK TERRENG
GRUS
SYKKELGLEDE
VINNERPOTENSIAL
FINISH
SNITT