FAKTA

Pris: 12 500 kroner

Vekt: 15,1 kilo

Nett: Scott-sports.com

skala
6/10

Scott Silence 20 tar en ganske annen tilnærming til pendlesykkelen enn de andre produsentene her. Silence 20 er utvilsomt en praktisk sykkel med integrert bagasjebærer, solide skjermer som går langt ned og integrerte dynamodrevne lys. I tillegg har sykkelen hele 30 gir å velge mellom, samt et justerbart styreframspring som lar deg tilpasse sittestillingen til en viss grad.

Scott har også fått på plass en solid støtte lik den på Merida-sykkelen. Greit å ha når du trenger å sette fra deg sykkelen et sted du ikke har et stativ eller en kurant veggflate tilgjengelig.

LYKT: Integrert lykt som drives av dynamoen er praktisk. 

Scott Silence 20 er på ingen måte en kvikk sykkel. Den føles tung og relativt sedat både på sykkelveiene og midt i trafikken. I tillegg er den litt understyrt slik at den gir følelsen av å henge litt igjen i svingene. Noe av denne følelsen kan nok tilskrives piggdekkene brukt under testen, men andre sykler med nøyaktig de samme dekkene hadde ikke denne følelsen.

De drøye 15 kiloene kjennes godt i motbakkene og de må tilskrives mer enn bare inkluderingen av bagasjebærer og dynamolys.

Det justerbare styreframspringet har så grunne bolter i såpass mykt metall at det knapt lar seg justere i praksis uten å ødelegge skruene. Synd!

OVERFLOD: 30 gir og kjedekasse øker vekten på sykkelen. 

Drivverket med 3x10 gir er robust og solid, men ikke like presist og smidig i bruk som det dyrere tilsvarende drivverket på Merida-sykkelen, eller like enkelt og ryddig som på Kona og Breezer.. Scott har til gjengjeld spandert på seg og oss en buksebeskyttende kjedekasse. Ekstra vekt det også, men kanskje verdt det hvis man ofte sykler i jobbdressen og ikke ønsker å bruke buksestropper eller -spenner. .

De gummierte plastpedalene er også et godt valg for sykling med lærsåler, bedre enn de grovere pedalene på f.eks Kona-sykkelen.

Scott Silence 20 er mer en bysykkel i nederlandsk tradisjon enn en effektiv til og fra jobb sykkel. Den er tung og lite inspirerende å sykle fort på, men har flere praktiske løsninger enn de andre syklene her.  

JUSTERBART: Styreframspringet kan justeres. Dessverre er skruene veldig grunne og lette å runde. 

PLUSS
Solide skjermer Integrert bagasjebærer Integrerte lys Store lettrullende dekk Integrert støtte Stor spredning i utveksling Kjedebeskyttelse
MINUS
Høy vekt Enkle bremser med trefingershendel Understyrer Myke og grunne bolter i styreframspring Gammeldags drivverk med mye overlapp i girutvekslinger
VURDERING
Utstyr mht pris
Brukervennlighet:
Trening:
Bortover:
Oppover:
Nedover:
Kvalitetsfølelse:
Sykkelglede:
Poengsnitt: