Scott henter tilbake Ransom-modellen i katalogen med et realt råskinn som virkelig flytter oppfatningene våre om hva som går an å sykle på uten å ha skyss til toppen. Original-modellen av Ransom var en av markedets første grove stisykler med ramme i karbon. Den satt en ny standard for lav vekt og lang vandring på en grov stisykkel. Ny-Ransom er nesten alene på markedet med fulle 170 mm vandring både foran og bak og store 29er-hjul. Tuned-modellen testet her, er utstyrt med toppdempere fra Fox. Gaffelen har Kashima- belegg og innebygget skjerm samt fjernstyrt justering av demperens tre nivåer. Bakdemperen, som er en egen Scott-demper utviklet av Fox, er koblet opp til samme fjernstyring som gaffelen. Scott kaller denne fjernstyringen for TwinLock. Den justerer vandringen for bakdemperen ned til stramme 120 mm i midtstilling. Gaffelen har tilsvarende tre nivåer, åpent, strammere og låst. Vandringen på gaffelen i både nivå 1 og 2 er 170 millimeter. VIPPELEDDET TIL BAKDEMPEREN Den dyre Scott-sykkelen har testens gjeveste utstyrs- pakke. Tolvdelt X01 Eagle-drivverk med skrubbutsatt karbonkrank, gir problemfri giring. Superkraftige SRAM Code RSC-bremser er testens beste. De byr på rå kraft og enkel justering av hendel og trykkpunkt uten å fikle med små unbrakonøkler.Scott Ransom kommer utstyrt med ekstra forsterket bakdekk. Det gir mening for endurosykling der en punktering kan koste deg en hel side på resultatlista. Syncros-hjulene har en eksklusiv følelse og et deilig høylytt boss for dem som vet å sette pris på slikt. Mest oppsiktsvekkende er det integrerte styreoppset- tet i karbon. Styre og stem er laget i én del. Styrets fasong gjør at du ender opp i en posisjon som tilsvarer stemlengde på 50 mm. LEDDET KJEDESTAG Geometrien på Scott Ransom er oppdatert. Testens slakeste styrevinkel på 64,5 grader er matchet med bratt setevinkel på 75 grader. Rammen er lang sammenlignet med tidligere års stisykler, men 15 mm kortere enn Yeti SB150 og 10 mm kortere enn Pivot Firebird i tilsva- rende størrelse. Scott-sykkelen er testens letteste og veier imponerende lite vandringen og bruksområdet tatt i betraktning. EKSTRA FORSTERKET DEKK I terrenget oppleves Scott Ransom som lett og håndter- lig. Den er spenstig og leken og føles mindre grov enn målene tilsier. Ransom har, uavhengig av TwinLock- funksjonen, et effektivt demperoppheng med leddet kjedestag, og fungerer nok best av syklene her som heldags stisykkel. Dette til tross for at den har mest vandring bak. SNU PÅ CHIPPEN FOR Å JUSTERE GEOMETRIEN At Scott Ransom føles mindre grov enn den er gjel- der ikke bare i lett terreng. Også når terrenget heller nedover gir Ransom et litt buttere inntrykk enn de to andre syklene. Den slake styrevinkelen til tross, Ransom føles litt mindre villig til å pløye gjennom alt som kommer i veien for deg enn Pivot Firebird. Det er litt vanskeligere å søke tilflukt bak styret gjennom det groveste terrenget. Mens vi aldri følte at vi kom i nærheten av sykkelens grenser på Pivot og Yeti følte vi oss mer utsatt på Ransom. Den kvikke, lettbeinte følelsen i lettere terreng og i høyfartspartier uten de største slagene, blir til litt mer nervøsitet enn med Pivot og Yeti. Men bevares med 170 mm vandring foran og bak er det uansett lite som stopper deg. Scott-sykkelens spring i steget gjør det enkelt å hoppe unna hindringer som du er i ferd med å måke inn i. PLASS TIL FLASKEHOLDER Når Scott lager stisykler pleier de å legge seg på den sporty siden av skalaen, uansett vandringsmengde og sykkelkategori. Dette stemmer også for supersykkelen Scott Ransom. Den er testens mest lettbeinte og vil være et allsidig verktøy for en finslepen enduroteknik- ker som vet å plassere sykkelen og er lett på tå over kampesteinene. STYRE OG STEM I ETT