Med hele 344 spisse pigger, en i hver eneste knast, så ser Schwalbe Ice Spiker pro virkelig ut som et futuristisk pinnsvin. Piggene har alukrage og en skarp wolframspiss for solid grep og varighet. Til tross for det store antallet pigger, og den ganske store størrelsen veier ikke Schwalbe-dekkene mer enn rett rundt 1100 gram. Mye for dekk til trening og rittsykling, selvsagt, men ikke så galt sammenlignet med andre stisyklingsdekk med tilsvarende dimensjoner.

Vi monterte opp disse dekkene slangeløst på et par Santa Cruz Reserve-hjul med 37 mm bred felg. Hjulene ble brukt på en Specialized Stumpjumper av siste årgang - en sykkel som både har plass til 29x2,6-dekk og 27,5x3,0-dekk. Med 2,6-dekkene fra Schwalbe blir kranken på sykkelen noe lavere enn den vil være med standard-dekkene for denne sykkelen. På vinterføre har dette veldig lite å si, da det er sjelden vi møter skarpe kanter om vinteren. Terrenget er rundet ut og det er få kanter opp og ned. Litt lavere klaring mot bakken spiller veldig liten rolle med snø på stiene.

Vi har syklet i timesvis med Schwalbe Ice SPiker pro i 29er-versjon. Disse kommer dessverre bare i 2,25-bredde og ønsker du noen kraftigere dekk fra Schwalbe er disse til 27,5-hjul eneste alternativ. På både klink is og fast snø sitter dekkene veldig bra. De spisse piggene biter seg fast i holka, og da hver knast har en pigg så opplever du aldri at du ikke har pigger mot bakken. I litt løsere snø er mønsteret litt mindre retningsstabilt enn Wrathchild-dekkene. De åttekantede knastene på Schwalbe-dekkene er symmetriske og dekkene er dermed like, uansett hvilken vei de monteres. På asfalt er det litt mer bråk og noe mer sporing enn med dekkene fra 45Nrth. Vi kjørte inn Schwalbe-dekkene med drøye 20 km på asfalt, slik som på dekkene fra 45Nrth. Under testingen, som kun foregikk på is og snø mistet vi ingen pigger.