Santa Cruz Blur har tidligere kommet i modeller til stisykling, rittsykling og sågar slalåm-sykling, både i aluminium og karbon.

Geometrimessig ligger nye Blur nærme andre rittfull- dempere fra mer rittorienterte produsenter. Santa Cruz har ønsket å lage en rittsykkel for rittsyklister, ikke en sykkel som kan brukes i ritt av en stisyklist. Til det har de Tallboy. Styrevinkel på 69 grader og akselavstand på 1160 mm er moderne, men ikke revolusjonerende. 70 mm stem er i den korte enden av skalaen. Santa Cruz har ikke utstyrt Blur med senkepinne som standard. I stedet har de fjernstyrt lås til begge demperne, via én spak på venstre side. Vi vil heller ha senkepinne for å mestre moderne rittløypers dropp og tøffe utforpartier. Et tegn på at de ikke er helt trygge på egen posisjon i rittkategorien?

Vi fikk den nest dyreste modellen på test, utstyrt med XO1-gruppe fra SRAM, dempere fra nest øverste hylle hos Fox, og Santa Cruz ́ bunnsolide Reserve karbon- hjul. Topp funksjon i alle ledd.