FAKTA

PRIS: 47 000 kroner
VEKT: 10,83 kg (slangeløst)
VEKT HJULSETT: 3755
STØRRELSE TESTET: L
NETT: bikes.com

UTSTYR
VANDRING F/B: 100/100
RAMME: Karbon/aluminium
GAFFEL: Fox Float 32 Step Cast Performance
BAKDEMPER: Fox Float DPS Performance Elite
STYRE/STYREFREMSPRING: RaceFace Turbine 760mm styre, Rocky Mountain 35 AM stem
SETE/SETEPINNE: WTB Silverado Race sete, Rocky Mountain Carbon SL setepinne
HJUL OG DEKK: Rocky Mountain/DT Swiss 370 nav, Stans NoTubes Crest Mk3 felger, Maxxis Ikon 2,2 dekk
DRIVVERK: SRAM GX/XO1 Eagle 1x12, SRAM X1 32t krank
BREMSER: SRAM Level TL

skala
5/6

Merket Rocky Mountain har lange tradisjoner, selv om det ikke har vært veldig tydelig på det norske markedet inntil ny importør blåste liv i det for kort tid siden. 

Det kanadiske merket har en tydelig image som knytter seg til stiene på vestkysten av Canada, og rittsykkelen Element bærer preg av dette. 

Vi fikk en spesiell utgave – XCO levert til denne testen. I motsetning til de andre syklene i Element-linja som har 120 mm gaffel med 34 mm innerbein, har den rittspissa Element Carbon 70 XCO 100 mm vandring og 32 mm innerbein. Rammen er den samme, men det er montert et styrelager som bygger noe mer i høyden. Dette betyr at du kan bygge om til 120 mm vandring ved en senere anledning. Fiffig! 

Element har også Ride-9-systemet som vi finner på andre sykler fra merket. Dette lar deg justere både geometri og fjærrate ved å snu på en bolt i demperfestet. En udiskutabel fordel mener vi. Utover det har sykkelen 1x12-drivverk fra SRAM, bredt styre på 760 mm, og lette og solide hjul. 

I en ellers ganske konform kategori sykler er Rocky Mountain Element et friskt pust. Ride-9-systemet byr på mange justeringsmuligheter. Vi prøvde både den slakeste, bratteste og en midt-posisjon. Det er bare 1 grad forskjell fra bratteste til slakeste posisjon. 

Minst like interessant er at justeringen også påvirker fjærraten, som kan komme både tyngre og lettere ryttere til gode. Demperopphenget jobber aktivt mot underlaget i alt terreng, og sykkelen har en livlig følelse. Der hvor andre sykler føles skarpe og konkurransepregede i kjørefølelsen, føles Rocky Mountain Element mer tilgivende og stisykkel-aktig. I klatringer må vi bruke låsehendelen til bakdemperen noe mer aktivt enn på andre sykler i testen. Testpanelet er delt i oppfatningen om en låsehendel til gaffelen på styret også kunne vært et pluss. Mange vil nok ønske seg det. 

Nedover levnes det liten tvil om at utforegenskapene er ivaretatt. Bredt styre kommer til sin rett, og en litt høy front gir positive egenskaper her. Element gir nesten inntrykk av å ha mer vandring enn hva som er oppgitt, og i en versjon med 120-millimeter gaffel må vi kunne anta at selvtilliten bare vil øke. 

Rocky Mountain Element Carbon 70 XCO er av de mest allsidige syklene i testen. Vår oppsummering av egenskapene er at den trives fremfor alt best i teknisk terreng, uten å gjøre seg bort forøvrig. Er du en stijager som vil ha en lett og rask sykkel som fungerer like greit til de daglige stiturene som når du skal montere startnummer, vil Element 70 XCO være et godt valg. 

RYDDIG: Element 70 XCO har ryddig vaierføring og plass til to flaskeholdere. Foto: Kristoffer Kippernes

VRI 9: Ride-9-systemet til Rocky Mountain lar deg justere både geometri og fjærrate. Foto: Kristoffer Kippernes

ALLSIDIG: Maxxis Ikon-dekkene har mønster og profil som egner seg både til teknisk terreng og grus. Foto: Kristoffer Kippernes

PLUSS
Kan ta to flaskeholdere Ride-9 er genialt
MINUS
Litt høy i front
VURDERING
UTSTYR MHT PRIS
KLATRING
UTFOR
TEKNISK TERRENG
GRUS
SYKKELGLEDE
VINNERPOTENSIAL
FINISH
SNITT