Mye av grunnen til at Kanadierne i Rocky Mountain valgte å source sin motor fra en ukjent kanadisk produsent er i følge Rocky Mountain at de ønsket å ha samme geometri på elsyklene som på de ikke-motoriserte stisyklene. Dyname-motoren er kompakt og har et slankt batteri som er integrert i underrøret. Motoren er helt innkapslet i ramma og batteriet kan ikke tas ut for lading. Rocky Mountain har i motsetning til de andre produsentene valgt å ikke la motoren drive krankarmene direkte. I stedet driver motoren et mindre tannhjul som kjedet går innom foran krankdrevet. Dette oppsettet krever i tillegg to kjedeførertrinser – en over og en under kranken. Motoren er oppgitt til å ha maks dreiemoment på hele 127 NM ved 1:1 utveksling.  BRYTER: iWOC-bryteren på Rocky Mountain Powerplay er liten og enkel. Vi kunne tenkt oss litt tydeligere knapper. Dyname-motoren har tre forskjellige nivåer som også kan tilpasses via en app. Motoren kontrolleres via en liten plastbryter på venstre side av styret. Denne har kun pluss og minus-knapper og farget lys under knappene som viser hvilket motornivå du er i. Fargen er kun synlig rett etter at du har trykket på knappen, da lyset under sykling viser batteriets status. Dyname-motoren kan ikke bruke eksterne batterier. Rocky Mountain leverer syklene enten med 500 Wh batteri eller 632 Wh på de dyreste modellene. Motoren har instant start og setter i gang så fort du legger vekt på pedalene. Vi opplevde ikke at motoren fremstod som så mye sterkere enn de andre motoren som oppgitt maks-dreiemoment tilsier.