Moustache Samedi Race 8 er en elsykkel med lang vandring i demperne, en særegen alu-ramme og et effektivt demperoppheng.Sykkelen fra den franske elsykkelspesialisten er en outsider i denne testen ved at den kommer fra en sykkelprodusent som kun har motoriserte sykler i katalogen. Moustache-syklene selges da også i Norge gjennom elsykkel-kjeden Evo Elsykler. Elsykkel-produsenten fra Vosges-regionen i Frankrike har kun holdt på drøye åtte år, og kun med elsykler. De har tydeligvis fulgt godt med i timen også når det kommer til moderne stisykler. Samedi Race 8 kommer terrengklar med 35 millimeter brede felger, passe slak styrevinkel, langt overrør og for elsykler å være - relativt korte kjedestag. Demperopphenget er et avansert fireleddet oppheng med solide svingpunkt og, skal det vise seg, gode terrengegenskaper. KARBON: Den lille vippearmen mellom bakramme og demper er laget i karbon. Oppsettet av bakdemperen er forbilledlig enkelt takket være den enkle, men effektive sig-måleren på demperfestet. Pump opp passelig med lufttrykk og sett deg på setet for å peile deg inn mot streken. Vi endte opp med 210 psi i bakdemperen for å treffe på ca 30 prosent sig.Bosch-motoren på Moustache-sykkelen er tilført en ekstra grad av integrering ved at Moustache har gjemt unna batteriet i en renne i underrøret. Et praktisk og velfungerende lokk over batteriet gir sykkelen en elegant profil. Batteriet er likevel av standard type, noe som sikrer enkel lading både på sykkelen og separat. På stier med mange små slag over røtter og steiner er Moustache-sykkelen den aller mest smidige i testen. Bakhjulet følger underlaget helt sømløst, uten at vi kjen- ner på spretting eller nøkking. Vi kan bare trå på uten fare for glipptak eller uventede slag. Den forutsigbare Bosch-motoren gir masse kraft, men gjør lite ut av seg. POLSTRING: Det lille krankdrevet på Bosch-motoren gjør kjedestagene utsatt for slitasje. Moustache har polstret opp. I Tour-modus drar den kontrollert i gang uten at du havner i trøbbel i krappe svinger. I brattere motbakker er det bare å klikke over til eMTB-modus i fart med den ganske så brukervennlige knappekonsollen.I bratt utforterreng og ned dropp og over hopp er også Moustache-sykkelen blant de aller tryggeste og stødigste. Geometrien innbyr til lek, selv om sykkelen føles hakket mer plantet på underlaget enn de litt mer viltre doningene fra Specialized og Rocky Mountain. Utstyrspakka på Samedi Race 8 er også både raffinert og gjennomtenkt. Moustache vet hva som er viktig på elsykler og har prioritert kraftige bremser, ekstra solid elsykkelspesifikk gaffel og kraftige hjul med supre Maxxis-dekk i pluss-størrelse. LINK: Også Moustache går for den velprøvde løsningen med leddet kjedestag. Leddet sitter litt lavere enn på Scott og Specialized. I testperioden var senkepinnen det eneste som bød på litt trøbbel. En enkel bryter og en litt klønete vaierføring til denne må ta skylden for at senkepinnen ble sensitiv når vi satt opp makshøyden på setet ved å dra pinnen litt lengre ut av rammen. Vaieren satt såpass fast i rammen at vi opplevde å ikke få pinnen til å låse seg igjen. Vaieren til senkepinnen var også farlig nære å subbe i krankdrevet. Begge disse tingene er lette å fikse på, men vær litt obs. DEKSEL: Batteriet er ikke integrert i ramma, men nedsenket i en kanal med et lokk. Moustache har truffet godt og ble raskt en av våre favoritter i denne testen. Vær obs på at vår testsykkel er en 2018-modell. 2019-modellen har fått en ganske endret utstyrspakke, blant annet med karbonfelger.Moustache beviser med sin Samedi Race 8 at de be- hersker det å lage elsykler som også er gode stisykler, uten å kunne vise til tiår med erfaring på området. At elsykkel-enduro allerede har rukket å bli en etablert disiplin i Frankrike gjør at det franske elsykkel-miljøet er ekstra opptatt av at syklene virkelig fungerer som reale terrengsykler også. SKJERM: Bakdemperen på Moustache-sykkelen sitter litt utsatt til. En god skjerm beskytter den fra sprut fra bakhjulet.