Blant elsyklene i denne testen er Merida E-One sixty 800 den desidert rimeligste. Det er vanskelig å se hvor Merida har spart inn på den den fornuftig utstyrte sykkelen. Shimano Steps E8000 motor og tilhørende Shimano XT/SLX-drivverk sørger for pålitelig og forutsigbar fremdrift. Kontakten med underlaget er topp takket være testens beste dekkpar – i pluss-størrelse. De store Maxxis-dekkene gir bunnsolid grep både under akselerasjon og bremsing, i tillegg til at det store volumet beskytter godt mot punkteringer. GROVE DEKK: Maxxis-dekkene på Merida-sykkelen er skikkelig robuste og grove. Vi liker veldig godt følelsen i Shimano Steps-motoren og den lette og nette motoren er den elektriske drivenheten vi føler trekker jevnest og best i de fleste stisyklingsituasjoner. Vi brukte midtstillingen på motoren – Trail-modus – i de aller fleste tilfeller og opplevde ikke at motoren prøvde å stikke av i teknisk terreng, eller kom til kort i bratte klatringer. Ut dropp opplevde vi noen ganger at motoren ga et siste spark akkurat i det vi løftet forhjulet, dette ga lange svev, men kunne være litt ubehagelig. En liten nedjustering av drahjelpen i Shimano-appen bøtet på dette problemet ganske greit. På slagete sti og over røtter og steiner satt vi godt på Merida-sykkelen og opplevde for det meste at det relativt enkle bakhjulsopphenget fulgte underlaget godt. På noen spesielt harde slag opplevde vi dog at demperen ikke hang med helt og vi fikk litt harde slag mot felgen som resultat. Elsykler stiller mindre krav til demperopphengene enn vanlige stisykler, da du klarer deg med mindre kraft i pedalene og i større grad kan la motoren gjøre jobben gjennom slagete terreng. STIV BAKRAMME: Merida har gått for et velprøvd enkelt oppheng uten ledd på kjedestaget. Demperenhetene fra Rock Shox byr ikke på alle justeringsmulighetene noen av de andre syklene kan skilte med, men med motor på sykkelen er fraværet av terskel og låsebryter av liten betydning. Den litt rimelige Yari-gaffelen trenger litt høyere lufttrykk enn gaflene fra Fox, men gjør en pålitelig jobb, uten slarking eller binding. Vi endte opp med ca 100 psi i gaffelen under testperioden og følte da at vi både hadde god støtte, men også fikk brukt all vandring uten å nå bunnen på noen hard måte. UTENPÅ: Batteriet på Merida E-One Sixty er montert oppå underrøret. Lett tilgjengelig, men også litt utsatt for knirk og slark. Vår testsykkel kom dessverre i størrelse medium og var med det litt kort for testerne på 178 og 184 cm. Likevel fant vi oss godt til rette. Merida-sykkelen har moderne geometri med langt overrør, ganske så slak styrevinkel og blant testens korteste kjedestag. Summen er en relativt leken sykkel som likevel er stabil i utforkjøringene og leverer godt grep i klatringene.Som med de andre syklene med Steps-motor i denne testen ble vi frustrert over bryteroppsettet på styret. At Shimano ikke har fått med seg at senkepinnebrytere nå har fast plass under styret på venstre side er rart. Stokking av bremsehendel, motorspaker og senkepinneknapp førte til at vi kom til et ok kompromiss, men langt fra ideelt. Merida understreker at dette er fikset til neste generasjon. Shimano har endret utformingen på motorknappene.  TRANGT: Du får ikke plass til noe særlig større dekk enn 2,8-dekkene som står på. Merida-sykkelen er den eneste sykkelen i denne testen som ikke har gjemt unna batteriet. At sykkelprodusenten kan tilpasse batteriet og monteringen av dette er en av styrkene ved Shimano-motoren over Bocsh. Montering utenpå underrøret gjør det lett å lade batteriet, men det kan også føre til knirking og slark. Dette kan strammes opp, men det burde være unødvendig. Gjørme kan også samle seg mellom batteri og ramme, samt umuliggjør bruk av flaskeholder på underrøret. Prisen er ingen unnskyld- ning her – Meridas dyrere elsykkel e-one sixty 900 har samme batteriløsning.Merida e-One Sixty 800 er nesten 25 000 kroner billigere enn den dyreste sykkelen i denne testen. Forskjellene i egenskaper og opplevelse gjør at den likevel føles sammenlignbar med de beste syklene i testen. Et ryddigere bryteroppsett på styret ville ha kappet inn noen poeng, bedre integrering av batteriet likeså.