Vaierføringen er lagt oppå underrøret, noe som ser litt rotete ut nå som vi er vant til intern føring, men det er funksjonelt og lett å jobbe med. 

De brede WTB-felgene er skodd med tilsvarende store Hans Dampf-dekk fra Schwalbe. Akkurat som Canyon-sykkelen har GT-sykkelen hjul i 27,5-tommers størrelse. I motsetning til de fleste andre stisykler på markedet har GT valgt å utstyre Force Elite med en kraftig fjærdemper fra Rock Shox for å ta hånd om bakdempingen. Noe mindre justeringsmulighet er vel en understatement. Mange må vel belage seg på å bytte fjær til egen vekt. Bør nevnes, men også til mer kontrollert og smidigere fjæring og demping. Den kraftige gaffelen bruker luft som dempermedium, likt som på de andre syklene. GT-sykkelen kommer forøvrig satt opp med et funksjonelt 12-delt drivverk fra SRAM. Dette gir godt spenn i girutvalget. Det brede Race Face-styret og den velfungerende senkepinnen bidrar til god kvalitetsfølelse.