Giant er en av få sykkelprodusenter som har sitt eget, unike bakhjulsoppheng. Maestro-opphenget kan sammenlignes med Pivots DW-link når det kommer til både utforming og tråkkeffektivitet. Opphenget består av to korte lenker mellom front- og bakramme. For å understreke at Trance-sykkelen skal være en tråkkeffektiv stiracer har Giant begrenset bakhjulsvandringen til 115 millimeter. Kort slaglengde på bakdemperen gir i tillegg progressiv fjærrate, noe som ytterligere strammer opp følelsen i hekken. 

Utstyrsnivået på Giant-sykkelen er bra. Sykkelen er testens dyreste og desidert letteste. En halv kilo skiller Giant fra den nest letteste, Pivot Trail 429. Til testens tyngste skiller det over 1500 gram, men også 10000 kroner. Giant Trance Advanced er likevel verken underskodd på dekkfronten eller skjør forøvrig. Bremsene er hakket billigere og enklere enn på de fleste andre syklene. De fine karbonfelgene er med på å holde totalvekten nede, men er nok også med på å høyne prisen.