FAKTA

Diamant Volt 10

Pris: 19999 kroner
Vekt: 21,3 kilo
Gsport.no
Poengscore: 7/10

Diamant Volt 10 er en lettsyklet elsykkel som i stor grad føles som en helt vanlig sykkel. Den krankmonterte motoren fra Shimano gir masse med kraft i bratte bakker og gjør det lett å holde farten oppe uten at du mister kontrollen.

Diamant-sykkelen har fine hydrauliske skivebremser og et display som gir nyttig informasjon om rekkevidde i tillegg til standardinformasjon om fart og klokke og tid.

STEPS: Krankmotoren fra Shimano er sterk i bakkene. Foto: Øyvind Aas

Mangelen på skjermer begrenser bruken en del. Du ønsker ikke å sykle på denne på våt vei i vanlige bukser og sko. Elsykler er først og fremst transportmidler og de bør derfor kunne sykles med vanlige klær uten at du blir sausa ned av søle. Gode heldekkende skjermer er derfor et klart må-ha, som ikke bremser en sykkel med hjelpemotor i noen grad.
Dempergaffelen på sykkelen er så enkel at den er mer til bryderi enn noe annet. Den smeller og klunker i stedet for å dempe og medfører bare ekstra vekt og en ekstra ting som kan gå i stykker.

UNØDVENDIG: En stiv gaffel er lettere, enklere og bedre enn en helt enkel dempergaffel. Foto: Øyvind Aas

Det nidelte girsystemet er av ok kvalitet. Selv om det er vesentlig dårligere enn på GT-sykkelen er det bedre og mer moderne enn det på White-sykkelen. Syklene fra White og Diamant er ganske like forøvrig. Diamant-sykkelen scorer noe bedre enn White takket være 9-delt girsystem og en mer lettsyklet følelse i sykkelen.
Hakkingen i motoren rundt 25 km/t er mindre fremtredende på Diamant-sykkelen enn på White-sykkelen.

Diamant Volt 10 er en lettsyklet elsykkel med god motor. Mangelen på skjermer er en pussig prioritering gitt at den dårlige dempergaffelen bare er fordyrende.
Diamant Volt 10 kommer både med lavt innsteg og med høyt overrør.

Spesifikasjoner

Ramme: Volt Hybrid 6061 alloy
Gaffel: Suntour NEX 50mm travel
Navgir: Shimano Altus RD-M2000
Girskiftere: Shimano Altus SL-M2000
Krank: Shimano FC-E6010 38T
Gir: 9
Frikrans: Shimano CS-HG200-9 11-34T
Kjede: KMC X9E-EPT
Forbrems: Shimano BR-M315 hydaulic disc brake
Bakbrems: Shimano BR-M315 hydaulic disc brake
Bremsehåntak: Shimano BL-M315 brake lever
Styre: Volt 680 mm alloy
Stem: Volt 90 mm alloy
Setepinne: Volt 30.0x300 mm alloy
Sete: Selle Royal Ariel Man
Holker: Velo Ergo double density
Pedaler: Marwi SP-610
Felger: Alloy double wall
Framnav: Shimano HB-TX505
Baknav: Shimano FH-TX505
Eiker: Stainless steel
Dekk: Schwalbe Silento 700x42
Motor: Shimano DU-E6002
Batteri: Shimano BT-E6010 418 Wh
Display: Shimano SC-E6000
Lader: Shimano EC-E6000 4 Ah
Støtte: Attran Velo Stylo adjustable

PLUSS
Føles som en vanlig sykkel i bruk. Sterk krankmotor fra Shimano Kraftige bremser Støtte
MINUS
Ingen skjermer Noe enkelt girsystem Dempergaffelen klunker og smeller mer enn den demper Klønete med adapter ved lading Enklere display enn på GT