De to syklene har lik ramme og likt demperoppheng, men T1 blir satt opp med 29er-hjul og 120 mm vandring foran og bak, i motsetning til de 140 millimeterne som P1 byr på. Diamant-ramma har et avansert demperoppheng med korte linker mellom front og bakramme. Et slikt oppheng blir gjerne omtalt som et oppheng med virtuelt vippepunkt. Linkene og bakrammen beveger seg til en viss grad litt uavhengig av hverandre, noe som gjør at bakhjulet både spenner bra fra mot underlaget, samt beveger seg fritt under hard bremsing.

Utstyrspakka på Diamant T1 Blck Diamond er godt tilpasset sykkelens bruksområde og potensial. Rock Shox-demperne byr på flere justeringsmuligheter i tillegg til lufttrykk. Gaffelen har kompresjonsjustering, som struper farten på gaffelens kompresjon uavhengig av lufttrykk, samt lås. I tillegg kan returmotstanden justeres både på gaffel og bakdemper. Bakdemperen har også en lett tilgjengelig låsebryter. Den matte grå Diamant-ramma har en kul profil med lavt overrør og kraftige sammenføyninger både i front og ved setepinnen. Vaierføringen er intern i frontramma, men vaieren til bakgiret og slangen til bakbremsen ligger utenpå kjedestagene.

Diamant-sykkelen er satt opp med passe brede WTB-felger i 29-tommer størrelse. Senkepinnen fra Race Face har god funksjon og en fin bryter, men vi ønsker oss litt lenger vandring enn 125 mm på sykler i størrelse large. Deore-bremsene, som er de samme som på Gekko-sykkelen hører mer hjemme her på en sykkel med lavere vekt og kortere vandring.