FAKTA

Pris: 17 500 kroner ink moms ved import

Vekt: 10,5 kilo

Nett: canyon.com

skala
7/10

Internettmerket Canyon har opplevd eventyrlig vekst det siste tiåret. Mye fordi de har levert gjennomtenkte kvalitetssykler til terreng- og landeveissykling. Deres urban-serie sykler er mindre konservative og tradisjonelle enn merkets andre sykler gir inntrykk av. Utformingen på Urban og søstersykkelen Commuter er oppsiktsvekkende. Utseendet på sykkelen er helt unikt. Den fremstår som et designobjekt på linje med Philippe Starcks ikoniske sitruspresse for Alessi. Like mye et kunstobjekt til utstilling som funksjonell gjenstand til daglig bruk.

Men som tyskere flest er Canyon ikke bare opptatt av design. Canyon er også en detaljorientert, ingeniørdrevet sykkelprodusent. Canyon Urban har mange flotte og praktiske løsninger. Det innvendige navgiret med 11 gir og beltedrift gir vedlikeholdsfri og stille gange i trafikken. Den unike karbonsetepinnen bestående av to bladfjærer som på en Land Rover, gir støtdemping uten ekstra vekt. Låseboltene på hjul og setepinne sikrer at sykkelen ikke blir ribbet mens den står parkert i byen. Dessverre er disse låseboltene såpass krevende i bruk at de også er vanskelig å løsne for eieren av sykkelen. Den ellers så deskriptive manualen som følger med i esken sykkelen kommer levert i, forklarer ikke godt nok hvordan man får løsnet setet eller hjulene etter at man har fått festet dem.

INTEGRERT: Styreframspring og ramme går nærmest i ett. Lekkert, men med litt færre justeringsmuligheter.

Sittestillingen er likevel det som skiller seg mest ut på sykkelen. Den er som på en landeveisracer med flatt styre. Supert hvis du har dårlig tid til jobb, men ubehagelig med sekk og krevende for nakken i bytrafikk som krever godt overblikk. Det smale styret er flott mellom trikkene i München eller Berlin, men et breiere, mer bøyd styre ville gitt høyere komfort og bedre balanse. I tillegg kommer Urban 8.0 satt opp med et flott sete og stilige holker som matcher sykkelens designuttrykk perfekt, men de er både harde å sitte på og holde i.

LÅST: Begge hjulene og setepinnen festes til sykkelen med spesielle låsebolter. Driv-beltet er laget av Continental spesielt for Canyon. 

At sykkelen kommer levert uten skjermer er heller ikke noe pluss. Den ser kul ut uten, og skjermer kan bestilles i tillegg for noen hundrelapper, men for pendling i norske forhold er skjermer et må-ha og da er det dumt at det på den dyreste sykkelen, som ikke kommer fra en fysisk butikk, må bestilles i tillegg. Da må du også montere dem selv, noe som ofte er mer fiklete enn man tror.

Canyon Urban 8.0 gjør seg godt som et møbel i en gjennomført kuratert stue, og har sin klare spisskompetanse på veien - til norske forhold er den litt for spisset og rendyrket. Canyons Commuter-serie kommer ferdig med skjermer og vil i så måte være et klart bedre valg enn Urban fra den tyske nettbutikken.

KLASSISK OG MODERNE: Den dempende karbonsetepinnen holder godt på et retroinspirert sete i denim-lignende stoff. Stilig. 

PLUSS
Superlav vekt Hjul og setelåser Lettrullende dekk Kvalitetshjul Elegant, gjennomført design 11-delt beltedrevet navgir Karbonsetepinne med demping Karbongaffel
MINUS
Fremoverlent sittestilling Smalt styre Skjermer er ekstrautstyr Ikke mulig å justere styret høyere Hardt sete og holker Kun netthandel krever en viss egen-innsats ved montering
VURDERING
Utstyr mht pris
Brukervennlighet
Trening
Bortover
Oppover
Nedover
Kvalitetsfølelse
Sykkelglede
Poengsnitt