FAKTA

PRIS: 52 300 kroner
VEKT: 11,36 kg (slanger)
VEKT HJULSETT: 3940
STØRRELSE TESTET: L
NETT: cannondale.com 

UTSTYR
VANDRING F/B: 100/100RAMME: Karbon 
GAFFEL: Cannondale Lefty 2.0
BAKDEMPER: RockShox Monarch XX
STYRE/STYREFREMSPRING: Cannondale C1760mm styre, Cannondale C1 stem
SETE/SETEPINNE: Prologo Zero II STN sete, Cannondale C2 setepinne
HJUL OG DEKK: C-Zero nav, Stans NoTubes Crest Mk3 felger, Schwalbe Racing Ralph 2,25 dekk
DRIVVERK: Shimano XT/XTR 1x11, Cannondale Hollowgram Si 32t krank
BREMSER: Shimano XT 

skala
4.9/6

Cannondales Scalpel har vært gjennom flere runder med nytt design, og kom i ny drakt i 2016. 

Scalpel SiCarbon 3 er med hårfin margin testens dyreste sykkel, og det reflekteres i utstyrsnivået. Cannondale har valgt en annen løsning for bakrammen enn Boost, som de fleste andre nå har. Her har ingeniørene heller valgt å bygge rammen asymmetrisk bak for å øke plass tildekk og drivverk, Sykkelen bruker dermed 142x12mmaksling, ikke 148x12mm og krever et bakhjul som er sentrert litt til siden for normalen. 

La oss begynne med det siste først; sykkelopplevelsen står ikke tilbake for det eksklusive utseendet. Den matt sorte amerikanske rittmaskinen er fremfor alt to ting: solid og presis. 

Uansett om det er høy fart og rufseteterreng, eller lav fart og knotestier, så er dette en av de tryggeste syklene i hele testen. Vi mener det er to ting som bidrar til dette, og begge befinner seg i frontpartiet. Det ene er Lefty-gaffelen, som oppleves som den overlegent mest presise i dette selskapet av sykler. I tillegg har Cannondale valgt å sette på et 760mm bredt styre. Dette kan virke i overkant mye på en rittsykkel, men vi mener det er helt på sin plass på en så kapabel sykkel. Du kan uansett kutte styrebredden. Cannondale baserer seg i likhet med Scott Spark på et enkelt demperoppheng, uten hjelpeledd i bakrammen, men med en vippearm inn mot bakdemperen.

Kjedestagene er konstruert for å gi noe fleks for å hindre binding i demperen. Både gaffel og demper låses med samme hendel fra styret, og sykkelen blir helt stiv ved låsing. Testpanelet var noe delt i oppfatningen om denne sykkelen er litt for togete i følelsen. Men det var enighet om at Cannondale Scalpel har sin force i utforkjøringer, og gjerne i høy fart. Det var aldri snakk om å føle seg utrygg, verken på løs grus eller på grove, steinete stier. 

Når alle lovord er talt opp, hva er det å ikke like med Cannondale Scalpel? Om noe er den ikke den kvikkeste i klassen. Det finnes sykler som responderer bedre i klatringer i teknisk terreng, men vi snakker kun om små nyanser. 

Scalpel Si 3 svarer til alle de krav en rittsyklist måtte ha i 2018, og vil være et spesielt godt alternativ for dem som ønsker en tillitvekkende sykkel til krevende, tekniske ritt.  

VENSTREVRIDD: Bryteren som kontrollerer både Lefty-gaffelen og bakdemperen sitter på venstre side under styret. Foto: Kristoffer Kippernes

LETT OG NETT: Si-kranken fra Cannondale er et pent stykke ingeniørkunst. Foto: Kristoffer Kippernes

BLING: XTR-bakgiret er en fin detalj på en for øvrig godt utstyrt sykkel. Foto: Kristoffer Kippernes

PLUSS
Kan ta to flaskeholdere Bredt styre Flott krank
MINUS
Burde hatt bedre beskyttelse på underrøret
VURDERING
UTSTYR MHT PRIS
KLATRING
UTFOR
TEKNISK TERRENG
GRUS
SYKKELGLEDE
VINNERPOTENSIAL
FINISH
SNITT