Moterra kommer utstyrt med en kraftig Bosch Performance CX-motor av siste årgang. Denne er nesten usynlig integrert i den kraftige karbonramma. Det ekstra store batteriet ligger inne i underrøret, men dette kan lett tas ut, hvis du foretrekker å lade dette separat fra sykkelen. 

Den kompakte Cannondale-sykkelen kommer med en utstyrspakke tilpasset røff stisykling og høy fart i utforkjøringene. RockShox Lyric-gaffelen er solid og byr på myk og kontrollert vandring. Med 160 mm vandring både foran og bak er det lite som stopper deg når du får Cannondale-sykkelen opp i fart. Sykkelen er også blant testens aller mest villige og livlige når det kommer til lek og moro på stien. Den superkraftige Bosch-motoren har store kraftreserver og byr nesten på i overkant hissig akselerasjon når vi tråkker til på pedalene. Du kan med god samvittighet sykle mye av turen på Tour-nivå, som er Bosch-motorens tredje sterkeste. Emtb-nivået gir ekstra kraft ved behov. Egne sensorer i motoren tilpasser kraften etter terrenget og etter hvor mye innsats du legger i pedalene. I eMtb/eMTB-modus kan Bosch-motoren gi fra 140-340 prosent tråkkehjelp. Dempingen på Cannondale Moterra matcher sykkelens geometri og lekenhet. Den føles myk og aktiv og sluker unna grove røtter og steiner med stor appetitt. Cannondale-sykkelen føles kvikkere og mer letthåndterlig i slakt terreng enn vandringsmengden tilsier. Den er spesielt lettsyklet og lettstyrt og er blant testes aller beste i trangt, teknisk terreng.