Brose-motoren på Specialized nye Turbo Levo-sykler er helt innkapslet i rammen og har batteriet skjult i underrøret. Motoren er innkapslet i magnesium for lav vekt. Batteriet kan tas ut for lading et annet sted enn på sykkelen. Bryteren for styring av motoren, det grafiske displayet og mobil-appen som hører med, er spesialutviklet av Specialized selv. MINIMAL: Specializeds motorbryter er liten, nett og funksjonell. Av motorene i testen er det Specialized-motoren som yter mest moment. Den byr på hele 90 Nm med torque/moment, og byr også på opptil 410% kraft. Opp til 560 W i tillegg til det du bidrar med selv. Specialized-motoren gir masse kraft fra første tråkk, men kan justeres ned slik at den ikke akselererer for brått. Både i første og andre nivå kan du tråkke med lav frekvens og likevel få masse hjelp av motoren. Toppnivået for assistanse som Specialized kaller Shuttle-modus, gir deg masse kraft uten at du legger noe særlig kraft i pedalene. Dette er ideelt for lange grus- klatringer på vei til de stiene du ønsker å sykle. En egen S-knapp på styre-bryteren klikker deg rett til Shuttle-modus fra det nivået du måtte befinne deg i. Dette kan være nyttig hvis du akkurat ikke kommer opp en bakke. Bryteren på styret er liten og funksjonell, og lyssignalene på overrøret er lette å se i fart. Den ekstra kraften sammenlignet med de andre syklene i denne testen er klart merkbar. Testsykkelen her kommer med batteri på 500 Wh, men de dyreste Levo-syklene kommer med 700 Wh for ekstra lang batterilevetid. Specialized sin app-løsning har en unik funksjon da den også er en turplanlegger. Den lar deg legge inn hele den planlagte turen, så vil motoren justere kraft slik at den sikrer at batteriet varer hele runden.