Performance CX-motoren kommer i noen forskjellige konfigurasjoner avhengig av bruksom- råde. Terrengsykkelvarianten vi har testet her kommer med pluss og minus-knapper på venstre side av styret. I knappekonsollen er det integrert en liten skjerm som viser hvilken innstilling du har motoren i, hvor fort du sykler og hvor mye batteri du har igjen.Bosch Performance CX-motoren har fire nivåer på motor-hjelp: TURBO: Mest motorkraft og raskest akselerasjon. eMTB: Innstilling som tilpasser motorkraften etter pedalkraften på en mer dynamisk måte enn Turbo-innstillingen. Dette gir lengre batteritid og mindre kraft når du ikke trenger eller ønsker det. TOUR: Langturinnstilling som gir lang batterivarighet, men samtidig godt med kraft i motbakkene. ECO: Sparemodus som gir lite kraft, men lang batteritid. Skal omtrent veie opp for elsykkelens ekstra vekt i forhold til en vanlig sykkel, men ikke særlig mer. OFF: Ingen hjelp i det hele tatt. Sykkelen må tråkkes som en vanlig sykkel. Bosch Performance CX-motoren er populær hos sykkelprodusentene da den har standardiserte fester for selve motoren og er relativt lett å integrere i et eksisterende sykkeldesign. Bosch-motoren er ikke innkapslet på samme måte som noen av de andre motorene og har standard-batteri som ikke lar seg bygge helt inn i rammen uten videre. Kraften er jevn og sterk, og brukervennligheten oppleves som god. Det er lett å ta av batteriet for lading, og også lett å lade batteriet på sykkelen. Bosch-motoren bruker et veldig lite tannhjul på kranken, noe som i teorien kan øke slitasjen på kjede og tannhjul noe. Justeringsknappene for motoren er lette å betjene, men er helt flate. Dette gjør dem litt vanskelig å skille fra hverandre i fart med hansker på. KONSOLL: Bosch-motorene vi testet kom med kombinert knappekonsoll og skjerm. Du kan også få Performance CX-motoren med GPS-computer midt på styret. Motorens fire nivåer er bra. Vi følte at Tour-modus ga mer enn nok kraft i de fleste tilfeller i terrenget, mens eMTB-innstillingen akselererte såpass kvikt at det kunne skape problemer i teknisk terreng. Denne innstillingen skal tilpasse seg kjørestilen din, men vi følte likevel at den var litt i overkant hissig i akselerasjonene.Turbo-innstillingen drar hardt og raskt i motbakkene, men føles for kvikk i krevende terreng. Bosch tilbyr batterier både med 300 Wh, 400 Wh og 500 Wh. Det finnes også forskjellige display til Bosch-motorene, fra det enkle testet på syklene her, til toppcomputeren Nyon som har integrert GPS med kart.Bosch oppgir at motoren har et maks moment på 75 Nm og at den er i stand til å gi 300 prosent support ved behov - altså gi deg det tredobbelte av den watten du selv leverer. Tråkker du 200 watt i en bratt motbakke kan Bosch-motoren gi deg ytterligere 400 watt med assistanse ved behov.