Den kule og kraftige aluminiumsramma har velfungerendebakhjulsoppheng med leddet kjedetstag, såkalt Horst Link.
Vaierføringen er lagt inne i ramma, men vaieren fra senkepinnebryteren slår vi stadig kneet i. Mye takket være den klønete bryteren.
Den er vanskelig å nå med tommelen og utgjør en fare for å kutte opp lår og kne ved uhell.
Gekko FIRM AMT haker av i de fleste boksene for hva vi på papiret ønsker oss fra en moderne stisykkel. Bakhjulsopphenget gir smidig og aktiv demping, som også sørger for ekstra grep i krevende klatringer. Både oppover og nedover følger bakhjulet underlaget på forbilledlig vis. I klatringer holder den seg aktiv uten at du havner for langt bakpå.
Dempingen bak er både passe lineær, men likevel progressiv nok til ikke å bunne. De passe grove Schwalbe-dekkene biter godt fra seg på det meste av underlag du kan forvente å møte i norske skoger og fjell. De ruller også lett på transportetappene på grus.
Senkepinnen fra RST er lett i gangen. Den er dessverre ikke trinnløs og stopper kun midtveis eller nederst. Den smeller i bunn, nesten uten motstand. Å treffe midtstillingen er så godt som umulig i fart. Sport1s eget komponentmerke, Anatomy figurerer på både hjul, styre og stem. Hjulene har fine 32 mm brede felger laget av Weinmann.
Gekko-sykkelen har med sine store hjul ganske god flyt i terrenget. Klatrebryterne på demperne stiver av dempingen for å minimere husking på transportetappene. I terrenget lot vi demperne forbli åpne. Bryteren på bakdemperen sitter uansett så lavt at den er vanskelig å nå i fart. Gaffelen har lite tilgjengelig justering. Den har en terskel i toppen som må brytes før den dykker raskt gjennom midten av vandringen.
Fikling med lufttrykket kan hjelpe litt, men det er krevende å få gaffelen følsom på småslag uten at den synker for dypt i kompresjoner og på store slag. Vandringen oppleves hakkete. Gaffelen slår og skrangler når vi setter opp farten. Vi måtte flere ganger stoppe å forsikre oss om at styrelageret var stramt og at gaffelen ikke var i ferd med å falle av. Fronten på sykkelen oppleves som for høy, både oppover og nedover.
Drivverket føles gjerrig. Kun ti gir på en sykkel som i utgangspunktet har potensial som røff markasykkel begrenser mulighetene. Sykkelen mangler det brede spennet i gir vi finner på de andre syklene i testen. Du vil enten slite unødvendig i klatringene, eller spinne ut i raskt terreng.
30-tenners drev på kranken gir ganske lett klatregir, men et 28-drev vil nok være enda bedre for de fleste. Girene gir også fra seg mer ulyder og kjedekloring under giring med kraft i pedalene enn de effektive 11-delte drivverkene gjør.
Gekko FIRM AMT har en stilig ramme og et velfungerende bakhjulsoppheng. Den oppreiste geometrien gjør den nybegynnervennlig, men også litt krevende å vekte riktig. Drivverket gjør at du enten må være sterk i bakkene, eller tålmodig på transporetappene.