Trek har lagt ned store ressurser for å utvikle støtdempende og effektive brosteinssykler med seier i landeveisklassikeren Paris-Roubaix og Fabian Cancellara i tankene.
Og i Checkpoint har de, i likhet med Specialized, adoptert teknologien fra sin Roubaix-vinnende sykkel.
Checkpoint SL 5 har karbonramme med Treks støtdempende konsept de kaller IsoSpeed. Systemet frikobler seterørets bevegelser i lengderetningen fra resten av rammen, slik at setet kan flekse mer bakover og nedover over ruglete terreng. Trek har tatt klare bikepacking-grep med grussykkelen Checkpoint, sammenlignet med søstersykkelen Domane.
Checkpoint lar deg justere lengden på kjedestagene for å øke stabiliteten til turer med last, eller forkorte dem for å gjøre sykkelen kvikkere til landeveissykling. Vi valgte å bruke den i korteste innstilling slik den blir levert, men har du ambisjoner om å laste sykkelen tungt, eller bruke 27,5-tommer hjul og feitere dekk, er det fint å ha muligheten. Checkpoint har uansett god klaring til store dekk selv med store hjul. Bra!
Vår testsykkel i størrelse 54 kom med maks setehøyde på ca 73,5 centimeter. Pass på å få med deg ekstra høy setetopp fra forhandleren hvis du ønsker å sitte høyere enn dette. Våre testere på 176-178 cm likte lengden på 54-størrelsen, men ønsket noe høyere sete enn standardsetemasten tillater.
I marka blir det umiddelbart klart at Trek Checkpoint er av de kvikkere syklene i denne testen. Den matcher nesten Rondo-sykkelen når det kommer til å gi følelsen av en landeveissykkel. Følelsen kommer sammen med trygg stabilitet og høy komfort i grussvinger med vaskebrett. Vi liker den snertne og responsive følelsen den kompakte geometrien gir.
Komplett Shimano 105-gruppe er velfungerende og allsidig, men et nivå under et par av de andre syklene her. Todelt krank funker på de raskeste slettene og i de bratteste grusknekkerne, enten du sykler i klubbfelt eller søker deg innover stillheten i landskapet i ensomhet.
Trek Checkpoint sjekker av i alle boksene for hva vi ser etter i en grussykkel. Den er rask, den er komfortabel, og den gir deg et hav av muligheter til bikepacking med praktiske fester og justerbar geometri.
Er du på et noe strammere budsjett, anbefaler vi å sjekke ut den rimeligere aluminiumsmodellen ALR 5. Her får du ikke IsoSpeed-teknologien, men utstyret forøvrig er likt. Den koster 10 000 kroner mindre.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
Betal smartere med Klarna.
Abonnementene fornyes automatisk og kan sies opp når som helst, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.