I denne kategorien av stisyklene får vi det beste fra de kompromissløse utforsyklene og det nyeste fra tråkkeffektive rittsykler.
Dagens endurosykler, som vi også kan kalle topptursykler eller grove stisykler, har mer vandring enn noen gang.
I tillegg har de store 29er-hjul alle sammen. De mindre 27,5-tommers hjulenes siste skanse er også inntatt av de lettrullende 29-tommers hjulene.
Utviklingen har gått enda et hakk videre siden vi testet tre av de groveste syklene på markedet i fjor.
Utrolig nok gjør de store hjulene grove endurosykler bedre i begge ytterpunkter av syklenes bruksområde. De store hjulene gjør syklene mer allsidig og bedre på kuperte skogsturer, i tillegg til at de får enda villere høyfartsegenskaper i fjellets verste utforkjøringer.
Alle syklene i denne testen leverer suverene egenskaper i grovt terreng. Du vil kunne vinne norske og internasjonale endurokonkurranser på alle syklene her, hvis du selv har ferdighetene og fysikken til det. Likevel har syklene forskjellig spisskompetanse. Noen har også et litt bredere bruksområde enn de andre.
Da vi testet endurosykler i 2018 hadde alle syklene små 27,5-tommers hjul. Vi kan konstatere at det har skjedd en voldsom utvikling i denne kategorien på kun få år.

MED SELVTILLIT: Simon Johansson henter ut en solid dose «dra-på-vilje» på Specialized Enduro
Slik har vi testet
Alle syklene i testen har blitt testet slik de kom levert til oss. Vi har tatt med alle syklene på flere runder i den samme testløypa i Grefsenkollen i Oslo. Før hver runde har vi optimalisert oppsettet på dempere, styre og bremser for testsyklistene. Vi har testet syklene med likt dekktrykk og under like forhold. Alle syklene har blitt veid av oss, uten pedaler, men ellers slik de kom levert.
Hva kjennetegner en moderne endurosykkel
- En endurosykkel av siste årgang har lang dempervandring, minst 160-170 mm foran og mellom 150 og 170 mm bak. Den har store 29er-hjul for å best rulle over hindringer i terrenget og for å gi sykkelen bedre fremkommelighet i slakere terreng.
- En endurosykkel bør ha slak styrevinkel og lang frontramme. Helst slakere enn 65 grader og lengre enn 465 mm i størrelse large.
- Korte kjedestag - ned mot 435 mm gir god popp og lekne egenskaper. Noe lengre kjedestag gir ekstra stabilitet, også oppover. Mange sykler i denne kategorien kommer med gaffel med kortere fremløp enn standard. Rockshox-gafler har da 42 mm, mens gafler fra Fox kommer med 44 mm. Standard har tidligere vært 51 mm. Kortere framløp gir økt stabilitet og mindre hjulflopp på sykler med ekstra slake styrevinkler.
- Bratt setevinkel, 75-76 grader gir effektiv sittestilling i bratte motbakker på transportetappene til toppen.
- Felger med minst 30 mm innvendig bredde gir god støtte for dekk som gjerne kan være 2,5-2,6 tommer breie. Dekkene bør ha ekstra forsterkede sidevegger og selvfølgelig settes opp slangeløst, gjerne med skuminnlegg for ekstra punkteringsbeskyttelse.
- Styrebredden er mellom 780 og 820 mm. Du kan kappe noe hvis du er smalskuldra, eller sykler mye trangt terreng.
- Stem-lengden er på 35-50 mm.
- Kraftige bremser er et must for sykler i denne kategorien. Store skiver på 200 mm foran og minst 180 mm bak gir tilstrekkelig kraft og modulasjon.
- Senkepinne er en selvfølge. Den bør ha så lang vandring som mulig. På størrelser fra Medium og oppover er 150 mm et minimum. Større størrelser kan gjerne ha 175 mm eller enda lengre vandring på senkepinnen.

BRATT: Testløypa inneholdt både raske og slagete partier og tregere og mer tekniske passasjer. Øyvind Aas bunner gaffel og dekk på Orbea Rallon.
Kjøp sykkel i kategorien for de groveste endurosyklene hvis:
- Du prioriterer utforbakkene over klatringene og bruker terrengsykkelen mest som en topptursykkel
- Du foretrekker å sykle opp på grusveier og bombe ned på stier over det å sykle lange turer på kuperte stier
- Du ønsker å delta i endurokonkurranser
- Du liker store hopp og dropp, men vil ha en sykkel du kan tråkke til topps, ikke en rendyrket utforsykkel
Ikke kjøp sykkel i denne kategorien hvis:
- Du ønsker en sykkel du først og fremst skal bruke på skogsturer i lavere strøk
- Du liker å sykle fort både oppover og nedover
- Du ønsker å delta på et og annet terrengsykkelritt
- Du er ikke så opptatt av maks fart i det groveste terrenget, eller mestring av de største hoppene
Andre enduro-29ere
Vi kan ikke ha med alle syklene i en kategori i en slik test.
Andre sykler i denne kategorien er:
- Santa Cruz Megatower
- Cube Stereo 170 (aluminium)
- Intense Carbine
- Trek Slash
- Kona Process 153 29
- Lapierre Spicy
- Mondraker Superfoxy
- Pivot Firebird 29
- Commencal Meta AM 29 (aluminium)
- Nuke Proof Mega 290
- Pole Evolink 158
- Guerrilla Gravity Gnarvana
- YT Capra 29
- Giant Reign Carbon 29
- Radon Swoop 29 (aluminium)
Om testerne
Øyvind Aas (43)
Testredaktør i Fri Flyt
Norges mest rutinerte sykkeltester har testet mange hundre terrengsykler siden 2007.
Han brenner for teknisk krevende stier og å fortsatt flytte grenser som terrengsyklist.
Simon Johanson (29)
Løypebas i Skiforeningen
Simon konkurrerer i enduro, maraton og rundbane i tillegg til at han jager bortgjemte Strava-Koms i alle markene rundt Oslo-gryta.