Ny SID til OL

Rock Shox SID ble lansert for første gang i 1998. Nå kommer ny versjon.

Sist oppdatert 29. april 2016 kl 16.50
NYE SID: Rittgaffelen SID kommer nå i ny versjon, akkurat i tide for OL i Rio.
NYE SID: Rittgaffelen SID kommer nå i ny versjon, akkurat i tide for OL i Rio.
XX: Gaffelen med hydraulisk låseknapp er SID-seriens tyngste, men da er vekten også inkludert låseknapp.
XX: Gaffelen med hydraulisk låseknapp er SID-seriens tyngste, men da er vekten også inkludert låseknapp.

XX: Gaffelen med hydraulisk låseknapp er SID-seriens tyngste, men da er vekten også inkludert låseknapp. 

Rock Shox SID var gaffelen som markerte Rock Shox' retur til hydraulisk fjæring og demping etter flere år med elastomer i dempergaflene. Original-SIDen veide bare drøye 1200 gram og var en ganske så kompromissløs rittgaffel. Den kom i en tid før skivebremser, 29er-hjul og i en periode der terrengsykkelritt ble enklere og enklere teknisk.

Til OL i Sydney i 2000 ble det lansert en spesial-versjon, Rock Shox SIDney, den var tiltenkt bruk både med felgbremser og skiver, men veide fortsatt under 1300 gram.

Siden den gang har løype-utviklingen snudd og skivebremser og større hjul stiller større krav til stivhet og holdbarhet.

LETTEST: SID WC har karbonkrone og kronerør i ett stykke. Det sparer vekt.
LETTEST: SID WC har karbonkrone og kronerør i ett stykke. Det sparer vekt.

LETTEST: SID WC har karbonkrone og kronerør i ett stykke. Det sparer vekt. 

SID har gått gjennom mange oppdateringer siden årtusenskiftet og nå lanseres siste versjon. 

Tilbake til start

Med nye SID som lanseres nå henter Rock Shox SID tilbake til sin status som en rendyrket rittsyklingsgaffel. Nye SID vil ikke komme med 120 mm vandring, og vil ikke være tilpasset kortvandrede stisykler. For disse syklene har også utviklingen gått mot grovere gafler og hardere sykling.

Likevel må nye SID tåle den julingen som blir delt ut i moderne rittløyper, både maraton og rundbane. Terrenget i disse er blitt grovere og tøffere de siste årene, og utviklingen går mot større hopp og hardere belastning. 

Det er naturlig å sammenligne nye SID med Fox Step Cast 32 som ble lansert for kun kort tid siden.
Les om den her:

Fox har klart å presse vekten på sin nye gaffel ned i 1305 gram. Nye SID kommer i en hel rekke versjoner, både til 29 og 27,5-hjul. Den letteste varianten, SID World Cup, får en oppgitt vekt på 1366 gram. Dette er med karbonkrone og kronerør i én del.  Det står ikke spesifisert i pressemeldingen fra Rock Shox/SRAM om dette gjelder 27,5- eller 29-gaffelen, og om det er i Boost-konfigurasjon eller ikke. Antageligvis er det i letteste variant, som vi må anta er 27,5 med 100mm aksling. Boost og 29 vil nok legge på noen få gram.

Resten av rekken av gafler får vekt på mellom 1523 og 1572 gram.

Akkurat som Fox har Rock Shox utformet nye SID med et ønske om å spare vekt, men beholde stivhet, presisjon og demperegenskaper. Eller aller helst forbedre disse ytterligere. 

For å spare vekt har Rock Shox utstyrt SID med kortere innerbein og luftskaft. Luftfjære er nå satt opp for å fungere optimalt med 100mm vandring uten å hensynta muligheter for 120mm. Dette har gjort ar Rock Shox har kunne droppe vandrings-foringer(tokens) som var forhåndsinstallert på forrige generasjon.

Ny kobling mot navet

Gaffelen har fått helt ny utforming på magnesium-endestykkene, der ytterbeina er blitt gjort hule enda lenger opp enn tidligere. Ganske likt som på Fox Step Cast 32, altså.

For å stive opp koblingen mellom nav og gaffel har Rock Shox konstruert SID-gaffelen til å passe med nav med ekstra store endeflater mot gaffelbeina. Rock Shox kaller dette Torque Caps. Specialized hadde tilsvarende på sine gafler for noen år siden og de hevdet da at stivheten på gaffel og nav med 9mm aksling overgikk 15mm-løsninger. Rock Shox har selvfølgelig 15mm aksling på nye SID i tillegg. Endeflatene på navene er tilsynelatende ganske like de vi finner på Precision Steering-navene  tilpasset RS-1-gaffelen Rock Shox opplyser ikke om nav som passer RS-1 vil passe nye SID, men alle SID-gafler vil være kompatible med vanlige standard endeflater på vanlige 100mm nav og 110mm nav i Boost-konfigurasjon.

STORE FLATER: Torque-caps på navene gir stor flate mot gaffelen og økt stivhet.
STORE FLATER: Torque-caps på navene gir stor flate mot gaffelen og økt stivhet.

STORE FLATER: Torque-caps på navene gir stor flate mot gaffelen og økt stivhet. 

Det er litt vanskelig å se hvor Rock Shox ønsker at SID nå skal plassere seg i linja sammen med RS-1. Begge er rittgafler for hard sykling. Men RS-1 kommer selvfølgelig også i versjoner med 120 mm vandring, og er ikke like tynet på vekt som SID nå skal være. 

Inne i SID-gaffelen har Rock Shox gjort små men viktige endringer. Gaflene skal ha fått en mer lineær fjærrate og Jounce out-antibunnings-pute, lik den på RS-1. I tillegg er forseglingene blitt oppdatert for lavere friksjon.

Alle gaflene får en Solo-Air-fjær som er tilpasset 100 mm vandring.

Toppmodellene World Cup og RLC får en helt ny Charger-demperpatron. Denne har åpen og låst innstilling, der du kan justere kompresjonsmotstanden i åpen stilling. Den låste stillingen er satt opp med hard gjennombruddsterskel for stiv låsing. Noe mange norske grussyklister vet å sette pris på.

DEMPERPATRON: World Cup og RLC-modellen får en egen versjon av Rock Shox' Charger-patron som demperenhet.
DEMPERPATRON: World Cup og RLC-modellen får en egen versjon av Rock Shox' Charger-patron som demperenhet.

DEMPERPATRON: World Cup og RLC-modellen får en egen versjon av Rock Shox' Charger-patron som demperenhet. 

Gaflene som vil bli levert på sykler som OE - Original Equipment, vil få Maxle Stealth-aksling, som krever verktøy for å åpne, men som sparer litt vekt.

Gafler solgt løst får Maxle Ultimate-aksling som standard.

Alle gaflene kan fåes med fremløp på enten 42, 46 eller 51 mm.

Gaflene vil være i salg fra juli og prisene går fra 655 euro for SID RL til 1336 Euro for SID WC med fjernstyring av låsingen.

 

 

SPECS: Her er de nye gaflene i SID-serien.
SPECS: Her er de nye gaflene i SID-serien.

SPECS: Her er de nye gaflene i SID-serien.  

Publisert 29. april 2016 kl 16.50
Sist oppdatert 29. april 2016 kl 16.50
annonse
Relaterte artikler
annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Kristoffer Kippernes

Kommersiell leder: Alexander Hagen