Intense forenkler kolleksjonen sin ved å droppe flere modeller til fordel for flere varianter av Primer. Fra å ha stisyklene Recluse 27,5, ACV 27,5, Spider 27,5 og Primer 29 i stisykkelkolleksjonen i 2018 og 2019, blir det kun Primer å forholde seg til i stisykkelsegmentet fra 2020. 

Intense Primer 2020

Intense Primer 2020

  • Erstatter Recluse, ACV, Spider og Primer 29 fra 2018/2019-kolleksjonene
  • 140/150 mm vandring
  • Versjoner både med 29er-hjul, 27,5-hjul og med 29 foran og 27,5 bak
  • Karbonrammer med nyutviklet JS Trail-link og ny geometri
  • JS-tuned multilink-oppheng
  • Størrelser: Small, Medium, Large og X-large
  • 3 byggenivåer, Expert, Pro og Elite, samt løse rammesett

Les også: 
Dette er nye Ibis Mojo HD5

Intense vil fortsatt ha endurosyklene Tracer og Carbine i tillegg til de forskjellige Primer-varianten. I det Intense omtaler som XC-segmentet finner vi fortsatt Sniper Trail og Sniper XC-modellene. 

Primer kommer nå med 140 mm vandring bak og 150 mm foran. Sykkelen kommer i varianter med 29er-hjul, 27,5-tommers-hjul og i en blandingsvariant med stort forhjul og 27,5-tommers bakhjul. 29 og blandingsvarianten har samme ramme og dermed lik kjedestagslengde. Mens 27,5-versjonen kommer med kortere kjedestag. 

Med 140 mm vandring bak har Primer fått én centimeter mer vandring enn Primer 29 hadde i fjor. 

Nye Primer har også fått en mye kraftigere og stiver JS-link i opphengets nedre del. JS-linken skal være en kombinasjon av den lette linken fra Sniper, og den kraftigere og lengre linken fra Tracer og Carbine. 

Linken skal gi en tråkkeplattform ganske tilsvarende den på rittfulldemperen Sniper, men en fjærrate gjennom midtre delen av vandringen mer lik den på endurosyklene, Tracer og Carbine. 

Primer i 2020-versjon får også gjenget krankhus, doble loddrette stag i fronten av bakramma samt intern vaierføring gjennom ferdige rør støpt inn i rammekonstruksjonen. 

 

Vinklene og målene er selvfølgelig også oppdatert i henhold til trenden om lengre og slakere. 

Intense Primer lar seg justere i to innstillinger, som Intense kaller for lav og lavere. I lav innstilling blir også vinklene litt slakere. 

Nøkkelmål for 29er-versjonen er 65,3 graders styrevinkel i lavere innstilling, rammelengde på 462,9 mm i størrelse large. Kjedestagslengden er den samme på tvers av størrelsene. Den er på middels korte 441,5 mm i laveste innstilling. Setevinkelen er oppgitt til 74,4 grader i laveste innstilling. 

27,5-varianten kommer med 10 mm kortere kjedestag enn 29 og blandingsvarianten, noe som også korter inn akselavstanden med 14 mm i forhold til 29er-versjonen. 

Nye Primer kommer i en rekke byggevarianter og disse er allerede nå, en snau måned etter den internasjonale lanseringen klar for bestillingen på den norske nettsiden. 

Prisene starter på 49 999 kroner for expert-variantene. Disse kommer med Fox Performance-dempere, SRAM NX 12-delt drivverk og E13-hjulsett skodd med Maxxis Highroller II i 2,5 og Aggressor i 2,3-tommers bredde. 

Verstingmodellene på Elite-nivå er priset til ganske så gunstige 79 999 kroner. Dette inkluderer Fox Factory 34-gaffel og DPX2 bakdemper, SRAM X01 Eagle-drivverk og E13 karbonhjul med 30 mm breie felger. Også disse kommer skodd med High-Roller 2,5 og Aggressor 2,3, henholdsvis foran og bak.