DT Swiss og Canyon snur opp-ned på senkepinnestandarden

Canyon har i samarbeid med DT Swiss satt sammen en eksklusiv rittfulldemper. Den hittil ukjente Senkepinnen fra DT Swiss er det mest oppsiktsvekkende.

Sist oppdatert 23. januar 2020 kl 10.00
MED NY SENKEPINNE: Canyon og DT Swiss' nye supersykkel kommer med en til nå ukjent senkepinne fra DT Swiss.
MED NY SENKEPINNE: Canyon og DT Swiss' nye supersykkel kommer med en til nå ukjent senkepinne fra DT Swiss.

Canyon Lux CF SLX 9.0 er ikke noen ny modell fra den tyske nett-giganten, men akkurat denne limited-versjonen er noe for seg selv. Den skal kun lages i 32 eksemplarer og kommer til å bli brukt av sveitsiske Lukas Flückiger i hans kamp om å kvalifisere seg inn på det sveitsiske rundbanelaget til OL i Tokyo. 

Vår egen Petter Fagerhaug sykler også på Canyon Lux.

Lukas er storebroren til den mer kjente Mathias Flückiger som i fjor vant sitt første verdenscupritt i Mont Saint Anne i 2018 og sin andre i Albstadt i fjor. 

At sykkelen er utstyrt med SRAMs trådløse XX1 AXS-gruppe og superlette karbonhjul fra DT Swiss, samt dempere fra DT Swiss er egentlig ikke så oppsiktsvekkende. Det mest spennende med den nye sykkelen er senkepinnen. Også den fra DT Swiss. Først i dag tidlig kom det informasjon om denne pinnen på DT Swiss sine nettsider. Vi har ikke observert prototyper av denne pinnen på verdenscupsykler tidligere, bortsett fra Mathias Flückigers egenproduserte senkepinne fra VM i 2015. Denne senkepinnen ble utviklet av Mathias og hans lagleder på Stöckli-laget, Thomas Stoll. Stoll har senere grunnlagt det sveitsiske supermerket Stoll, som lager noen av de aller letteste halvdemperne og fulldemperne på markedet.

Mathias Flückiger laget sin egen senkepinne i 2015
HJEMMEMEKK: Mathias Flückiger laget i 2015 sin egen senkepinne. Faksimile fra Pinkbike/Irmo Keizer

DT-pinnen er som pinnen til Flückiger og Stoll fra 2015, laget opp-ned i forhold til andre senkepinner på markedet. Den kan minne litt om BMCs egen pinne på rittsykkelen Fourstroke.  Innerrøret er da altså nederst og nedi i ramma, mens pinnens ytre rør er øverst, slik at du fester setet i ytterrøret. Dette kan, i teorien gjøre at man kan bruke et tykkere innerrør, enn hvis det er ytterrøret som må passe nedi ramma. Et rør med større diameter kan lages stivere og med tynnere rørvegger, slik at vekten ikke øker nevneverdig. Pinnen vil da også komme i både 27,2 mm og 30,9 mm. DT opplyser at både seterør og seteklemma er laget i karbon.Akkurat på Canyon-sykkelen her så er innerrøret på senkepinnen uansett tykkere der det går ned i ramma, enn der det overlapper med ytterrøret, så denne effekten bortfaller. Canyon Lux har 30,9 mm seterør. Opp-ned-oppsettet vil også gjøre at glideflatene mellom senkepinnens rør vil smøres kontinuerlig hvis overrøret inneholder en viss mengde flytende olje eller fett. 

Canyon Lux LTD
BEGRENSET: Canyon Lux CF SLX 9.0 LTD vil kun lages i 32 eksemplarer.

Senkepinnen fra DT Swiss er en del av en ny kolleksjon fra DT Swiss. 232-kolleksjonen består av en dempergaffel, F 232 med 110 mm vandring, en bakdemper R 232 og senkepinnen med 60 mm vandring og en vekt på beskjedne 369 gram. Prisen på senkepinnen er oppgitt til stive 566 dollar, noe som vil tilsi en pris på mellom 5500 og 6000 kroner her hjemme. 

Sykkelen kommer med DT Swiss XRC 1200-hjulsett med 30 mm innvendig felgbredde. Maxxis leverer dekkene - Ikon 2,35 foran og Aspen 2,25 bak. Totalvekten på sykkelen er oppgitt til 10,1 kilo. 

Sykkelen kommer til å koste omlag 75 000 kroner fra Canyon.com avhengig av valutakurs. Hvis det Canyon skriver i pressemeldingen stemmer, at den kun blir laget i 32 eksemplarer er det sannsynlig at de vil bli solgt ut raskt. Lukas Flückiger skal vel ha minst to av dem selv.  

Vi testet Canyon Lux i en noe rimeligere versjon i 2019.

Publisert 23. januar 2020 kl 10.00
Sist oppdatert 23. januar 2020 kl 10.00
annonse
Relaterte artikler
annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Kristoffer Kippernes

Kommersiell leder: Alexander Hagen