Det finnes kanskje ikke noe godt norsk ord for «brawler», men om noe kan vi kalle det herjesykkel. Det er hvertfall mye som tyder på at nye Ibis Mojo HD5 er myntet på herjing på sti. Den foregående Mojo HD4 er allerede det vi kan kalle en grov stisykkel, og HD5 tar det enda lenger.

På Enduro World Series-laget til Ibis har vi lenge sett karbonsykkelen Ripmo, som er en langbeint endurosykkel med 29-tommer hjul og 145/160 mm vandring. Men selv om mange endurosyklister foretrekker store hjul, er det fortsatt dem som også vil ha den litt annerledes følelsen 27,5-hjul gir.

Ibis Mojo HD5

 

  • 27,5-tommer hjul
  • 170 mm vandring foran
  • 153 mm vandring bak
  • Plass til 2,6 tommer dekk
  • Tilgjengelig i størrelsen S-XL
  • Tilgjengelig med Fox Float DPX2 or Fox Float X2 bakdemper.
  • Komplette sykler fra 12.7 kilo

Les også: Her er nye Rocky Mountain Slayer

 

Mojo HD5 er designet opp fra scratch, og er bygd rundt 153 mm vandring på rammen, og rundt en gaffel med 170 mm vandring. Sammenlignet med Mojo HD4 har det kommet på plass enda brattere seterørsvinkel slik seg hør og bør, (76 grader), og en slak styrevinkel på 64,2 grader. Rammen får også 20 mm økt reach, altså økt rammelengde. Ibis lanserte nettopp en rimelig aluminiums-utave av sykkelen Ripmo, men Mojo HD5 har ramme i karbon både foran og bak. 

Mojo fra Ibis er på ingen måte noen nykommer. Siden sykkelen først ble introdusert i 2006, har den utviklet seg mye. Om ikke så ekstremt visuelt, har den gått fra å være både en kvikk og lett stisykkel til å nå plassere seg i den aller groveste enden av skalaen. 

 

Priser

  • Rammekit med Fox Float DPX2: 28 900,-
  • Rammekit med Fox Float X2: 31 500,-
  • NX: 42 400,-
  • SLX: 50 100,- 
  • GX: 53 000,-
  • XT: 56 800,-
  • X01 AXS: 79 900,- 
  • XTR: 89 600,- 

Les også: Slik velger du rett sykkel