Å fange oppmerksomheten til seeren fra sykkelturen din, kun ved hjelp av et GoPro-kamera er svært krevende i disse dager. Du er ikke den eneste som skal vise frem turen, eller hvor utrolig fort det gikk.  

Ved å sammenlikne de ulike innstillingene på GoPro-en vil du i filmen selv se hvor stor forskjell det er om du beveger deg fra SuperView i den ene enden til Narrow i den andre.  

Annonse

Vi holdt stort sett den digitale stabiliseringen (Hypersmooth 3.0) på et minimum. Den kan settes skrus på ytterligere med high og boost. Problemet med å sete denne høyere enn på «on» er at det beskjærer bildet mer, og at det ikke lenger ser ut som du befinner deg i terrenget.  Står den på «on» mister du 10 prosent av det potensielle utsnittet.  

I testen syklet undertegnede samme stien i Drøbak like mange ganger som innstillingene vi testet, og startet på varianten med mest mulig vidvinkel.   

SuperView 

Selv om vi har brukt GoPro mye opp gjennom årene, var vi ikke helt sikker på hva som ville fungere best. Ville den enorme vidvinkelen gjøre at det ser ut som det går sakte, eller det motsatte?  

Tanken på hvor fort man beveger seg med kikkert på øynene, gjør jo at man kan tvile... 

Oppsidene er i hvert fall tydelige. Her ser du både armer, styre, hjul, terreng og himmel. Rett og slett et utsnitt som appellerer og ikke irriterer – fordi utsnittet blir feil.  

 

Wide 

Med litt mindre vidvinkel enn på SuperView må vi innrømme at dette også funker bra. Mistanken om at det ser ut som at det går litt fortere ser ut til å stemme, men veier det opp mot verdien av et større utsnitt? 

Wide (uten bildestabilisering) 

Oi! Hvordan klarte vi oss uten!? Å filme sykling med mount-mount uten bildestabilisering tror jeg du bare kan glemme. Mulig det funker på en hjelm, men filmen sier vel alt.  

Linear og rett horisont 

Fordelen med et liniert utsnitt er at den litt snåle vidvinkeleffekten forsvinner. En effekt som ikke er så plagsom om du bare filmer fra hjelmen. Men om du filmer ansikter og syklister i bevegelse, blir det stort sett mye vinkler ute av proporsjoner. Som innstilling på sykkelen er vi riktignok litt usikre.  

Gøy at horisonten er rett til enhver tid, men vi savner å se mer av alt annet. Dessuten ble det kanskje litt vel smooth, eller? 

Narrow 

Nei, GoPro. Denne innstillingen kan dere droppe på neste utgivelse, med mindre dere finner en løsning der brennviddene (fagbegrepet for hvor mye vinkel det er) justeres i på ekte vis i objektivet. Dette ble lett avslørt som en digital zoom, som for fotografer alltid har vært ansett som fy-fy. Og det er det også her.  

Konklusjon 

Både SuperView og Wide fungerer veldig bra til sykling. Mulig det ser et knep raskere ut i Wide contra SuperView, men vi synes faktumet om at du har et større utsnitt likevel veier opp mer.  

Det kan vi godt la være en smakssak, men hvis du foretrekker innstillingene for Lenear eller Narrow, så får vi heller være enige om å være uenig   

I vårt søstermagasin Fri Flyt, gjorde vi nettopp en større test av GoPro 9. Vi lagde også en stor sak om tre eksperters råd på hvordan du kan bruke GoPro-en smartere.  

GoPro vidvinkel Superview
VID TIL BRED: Et omtrentlig estimat på hvor de ulike brennviddene begrenser seg fra Superview, Wide, Linear til Narrow. Bilde: Christian Nerdrum

P.S. I tillegg til at man kan justere utsnittet og mengden vidvinkel, kan man også variere hvor mye slow-motion du vil filme i.  

50 fps (evt 60 fps), tilsvarer halv fart eller 50 %  

100 fps (120 fps) senker farten til ¼ eller 25 % 

200 fps (240 fps) senker farten til 1/8 eller 12.5 %