Annonse

Pris: 1149 kroner

Specialized.com

 

Pluss: Fabelaktig god pumpebevegelse, effektiv, solid, stødig, stilig, holdbar, brukervennlig

Minus: Tar stor plass, løse endepropper på håndtaket, ikke noen løsning for vriene slangeløse oppsett.

 

Å pumpe dekk er sjeldent en nytelse, men en god pumpe gjør operasjonen mindre kjedelig.

Specialized sin Air Tool Pro er en skikkelig god verkstedpumpe. Den har solid konstruksjon med en kraftig, tung, støpt aluminiumsfot. Denne er skikkelig stødig da den har et stort trekantet fotavtrykk. Bra!

Både selve pumperøret og skaftet er også av aluminium. Selv håndtaket er bredt og har en vingefasong som gjør det godt å holde, selv om det ikke har noen polstring av noe slag.

Midt på håndtaket sitter en funksjon vi aldri har sett  på en slik pumpe før, en liten utslippsventil. En liten knapp lar deg slippe ut luft av dekket også, uten at du trenger å koble av pumpa. Fint for finjustering av lufttrykk.

VENTIL: Med knappen midt på håndtaket kan du finjustere dekktrykket.

VENTIL: Med knappen midt på håndtaket kan du finjustere dekktrykket. 

Manometer-klokka er kanskje den største vi har sett på en slik pumpe. Dette gjør det lett å se hvilket trykk vi pumper til, uten at vi må myse eller bøye unødvendig mye i ryggen. Hele 7,7 centimeter i diameter sørger for god synlighet, selv om klokka er montert på foten av pumpa. Fint!

Slangeløse oppsett diskuteres heftig på Forumet. Bli med i praten. 

Air Tool Pro-pumpa er en pumpe som er beregnet både på landeveissykler og terrengsykler. Dette gjør at den både er i stand til å levere høyt trykk, samt pumper et ganske stort volum ved hvert pump. Og det uten gir-løsninger som andre pumper har forsøkt med egentlig ganske dårlig hell. 

GODT SYNLIG: Stor manometer-klokke gjør det lett å treffe presist på trykket.

GODT SYNLIG: Stor manometer-klokke gjør det lett å treffe presist på trykket. 

Vanlige terrengsykkeldekk blåses opp i en fei med den lange og solide pumpa. Landeveisdekk med 7-8 bar trykk er heller ikke noe problem. Det krever liten jobb selv på høye trykk. Du klarer det lett med en hånd. Slik at du kan holde sykkelen oppreist med den andre hvis det er behov for det. 

En av pumpas aller fineste funksjoner, som egentlig burde være en billig selvfølge på alle slike pumper, er den lange slangen. 110 cm slange mellom pumpefoten og pumpehodet du fester i ventilen, tilsier at du lett kan pumpe opp dekkene på sykkelen, mens den henger på mekkestativet. Dette vil du vite å sette pris på når du først har muligheten.

Sykling i trafikken - Les denne kommentaren. 

Selve pumpehodet er av den intelligente sorten. Det passer både Schrader (bil), og presta (sykkel)-ventiler uten å snu, åpne eller bytte noe som helst. Dytt pumpehodet på ventilen, og åpne spaken bak på hodet. Klar til å pumpe. Hodet griper supert både på glatte ventiler og ventiler med gjenger. Det tar heller ikke med seg litt løse ventilkjerner ut av ventilen når du tar det av, slik som ofte skjer med gjengede pumpehoder, slik vi finner på Lezyne og Birzman-pumper.

GODT FESTE: Pumpehodet sitter godt fast på ventilen, uten at du klemmer fingrene verken ved låsing eller åpning.

GODT FESTE: Pumpehodet sitter godt fast på ventilen, uten at du klemmer fingrene verken ved låsing eller åpning. 

Fra null til 20 psi på et stort 29x2,3 dekk – Specialized Slaughter, brukte vi 27 smørmyke pump.

 

Specialized Air Tool Pro er den beste pumpa vi har prøvd til pumping av dekk. Den er passe stor til å fort gi mye luft, samtidig som den gir høyt trykk uten å klage. Den har et veldig komfortabelt håndtak, som også lett kan pumpes med en hånd, og den har markedets stødigste fot. Den lange slangen og det store manometeret bekrefter inntrykket av suveren kvalitet.

Det er egentlig bare to ting å utsette på denne pumpa, bortsett fra den ganske høye prisen. Du kan kjøpe fem billige pumper for prisen av en Air Tool Pro, men fem billigpumper blir mye søppel etter hvert, samt at det kan være frustrerende når den billige pumpa fusker når du trenger den som mest. Likevel - testvinneren fra 2008 har vært i nesten daglig bruk siden da, og den er fortsatt nesten like god. 

Den ene tingen vi har å utsette på pumpa er at alu-proppene i håndtaket begge har løsnet ved intens pumping. Små gummi-lameller skal holde disse proppene fast i håndtaket. Det gjør de ikke. Litt tape på proppene kan nok få dem til å sitte fast i håndtaket. Flisespikking, men denne pumpasatser mot toppen.

LØSE: Proppene i håndtaket løsnet under en ekstra energisk slangeløs-pumping. Dessverre ble den ikke kronet med hell.

LØSE: Proppene i håndtaket løsnet under en ekstra energisk slangeløs-pumping. Dessverre ble den ikke kronet med hell. 

Den andre tingen vi har å utsette på pumpa, er det samme vi har å utsette på så godt som alle tilsvarende verksted-pumper. Selv ikke denne supre pumpa makter å poppe litt halvkrevende slangeløse oppsett. Mange oppsett gikk heldigvis veldig lett. Både Specializeds egne dekk på Specialized-hjul, Schwalbe-dekk på DT-felger, Maxxis Tubeless Ready-dekk på Mavic-felger osv, gikk alle fint.

Men, vi har pumpa på oss både melkesyre og senebetennelse i forsøk på å montere noen dekk uten slanger, både med denne pumpa og andre tilsvarende, og gode pumper. Vi måtte gi opp under forsøkene på å sette opp ikke tubeless-ready-dekk på tapede felger vet et par anledninger. Pumpa klarer rett og slett ikke å levere nok luft i en smell til at litt slappe dekk får tak i felgen. Her finnes det sannsynligvis bare en pumpe som vil funke, utenom en kompressor, og det er manuell-kompressor-pumpa til Bontrager. Bontrager Flash Charger. Denne satser vi på å få testet ordentlig så snart som mulig. 

Anbefales, men kun hvis du har slangeløse oppsett du vet du klarer å få opp med en god pumpe, eller hvis du har en kompressor i tillegg.