Aldri har det vært enklere å utstyre sykkelen med godt lys.
Aldri har det vært enklere å lade lyktene, og aldri før har lyktene vært så små og likevel lyst så godt.
Vi tror mange er lei av å bytte batteri og heller vil ha lykter som er ladbare – med standardiserte ladekabler.
Klikk her for å se alle våre saker om sykkellykter!
I denne testen, som er gjennomført av Syklistenes Landsforening har det blitt satt som krav at alle lykter skal kunne lades via USB. Tidligere har hver lykt hatt sin helt unike lader, og to lykter av forskjellige fabrikat kunne ikke bruke samme lader.
Nå er lading av lykter i denne kategorien blitt standardisert. Det gjør det mye letter å lade når du er på farten. Så lenge du har en datamaskin eller en USB-kontakt og en mikro-USB-ledning får du ladet lykta.
Vi testet lykter i prisklassen over disse her i fjor.
Disse lyktene lyser godt nok til at du lyser opp litt av bakken foran deg. Det krever en del strøm, så disse lyktene lyser ikke hundrevis av timer slik enkelte vanlige batterilykter kan gjøre. Merk at batteriet varer veldig kort om du kjører på maks lys. Om du skal sykle en stund er det derfor viktig at du reduserer på lysstyrken når du ikke trenger fullt lys om batteriet skal holde til du kommer fram. Alle lyktene i testen har batteriindikator og sier fra når batteriet går mot slutten. De dimmer også ned mot slutten slik at du skal komme deg hjem, om enn med redusert lys.
De fleste lyktene festes med kraftige strikker. Dette er mulig fordi lyktene nå er så små og lette at du ikke trenger store fester som skrus fast.
Fordelen er at du enkelt flytter lykta fra en sykkel til en annen, ulempen er at det kan være litt knot å feste dem, samt at strikkene kan bli sprø eller forsvinne.
Alternativer er å ha et feste som står fast på sykkelstyret, så klikker du lykta av og på med hurtigkobling. Den størst lykta i testen har en slik løsning. Merida-lykta har både strikk og hurtigkobling. Hva du foretrekker er smak og behag – og om du trenger å flytte lykta mellom ulike sykler.
Sannsynligvis må du også ta lykta av sykkelen for å lade den. Det er derfor et poeng at dette ikke er mer tungvint enn nødvendig.
Er du ute etter lykt til stisykling - Les vår store test av kraftige terrengsykkellykter her:
Alle lyktene i denne testen lyser etter vår mening godt nok til å bli sett under normale forhold. De sterkeste gjør at du er enda mer synlig, og lyser godt opp bakken foran sykkelen. Godt nok til at vi kan sykle også i stummende mørke.
Du må definere hva som er viktig for deg. Skal du sykle på mørke skogsløyper i stor fart trenger du mer lys enn hva disse lyktene gir deg. Skal du bare bli sett kan du sikkert klare deg med den billigste lykta i testen.
Vi er også fornøyd med at alle lyktene i testen er godt balanserte. Strikken/festet sitter midt under lykta. Det gjør at lykta ikke tipper framover eller bakover om det rister kraftig når du sykler. For ikke å blende dine medtrafikanter bør du vinkle lykta godt ned mot bakken.
Vi har testet i følgende kategorier:
Alle lyktene i denne testen kan lades via USB. Det gir en litt høyere inngangspris, men lønner seg i det lange løp. Alle lyktene kan både lyse fast og blinke.
Testvinneren er ei svært solid lykt fra Fenix som lyser både godt og lenge. Med denne lykta kan du sykle også der det ikke er gatelys. Den er også svært enkel å ta av og på sykkelen. Batteriindikatoren gir presis tilbakemelding på hvor mye strøm du har igjen. Herligheten har en pris, lykta koster 559 kroner.
Om dette ligger over ditt budsjett kan vi anbefale lykta fra Lezyne. I likhet med testvinneren er dette en solid metall-lykt. Den har testens enkleste ladeløsning. Her tar du bare av bakenden i gummi og plugger lykta rett i USB-inngangen, da slipper du å lette etter ledning, men vær obs på at du ikke bør plugge en våt og skitten USB-kontakt inn i pcen din.
Lezyne-lykta har litt kort driftstid på fullt lys, men skrur du ned litt eller setter lykta på blink så lyser den lenge. Til 349 kroner er den et meget godt kjøp.
Her finner du flere saker om sykkelutstyr.
Saken ble først publisert i medlemsmagasinet til Syklistenes Landsforening, Syklistene, og gjengis her etter avtale.