Test av Ritchey Shield WCS

Sykkeldekket Ritchey Shield WCS må være den minst omtalte av alle deler og komponenter som brukes av superstjerna Nino Schurter. Vi har testet 29eren.

Sist oppdatert 13. november 2014 kl 11.14
Når han ikke kjører på limedekk fra Dugast, er det Ritchey Shield som gjelder for Nino Schurter.
Når han ikke kjører på limedekk fra Dugast, er det Ritchey Shield som gjelder for Nino Schurter.

Det har i mange år vært tette bånd mellom sveitsiske Scott og legendariske Tom Ritchey.

Det innebærer også at Scott-sponsete syklister også profilerer Ritchey-komponenter.

Den sveitsiske superstjerna Nino Schurter er Scotts fremste frontfigur og sykler på laget som nå heter Scott Odlo MTB Racing Team.

Riktignok sees Nino oftest med spesiallagde limedekk fra Dugast, men ellers er det Ritchey Shield WCS som er hans rittdekk.

Ritchey Shield WCS er laget for slangeløst oppsett. Videre er dekket laget av to ulike gummiblandinger: Mykere på sidene for bedre grep i svinger og hardere i midten for bedre slitestyrke og raskere rulling.

WCS-utgaven i 29x2,1 oppgis å veie 554 gram. Vi veide det ene dekket til 549 gram, det andre til 587 gram. Alt under 600 gram må karakteriseres som lett for 29er-dekk, men nesten 40 grams avvik er betydelig og må skyldes en viss unøyaktighet i produksjonen.

I praksis har vi imidlertid ikke merket noe til denne forskjellen.

Å montere dekkene uten slange gikk enkelt, akkurat slik vi forventer. Montert virker dekket smalere enn den oppgitte 2,1-bredden skulle tilsi.

På den velkjente og mye brukte Crest-felgen fra Stan’s NoTubes (21 mm innvendig bredde, 24,4 mm utvendig) måler Ritchey Shield WCS bare 50,8 mm i største bredde.

I praksis merkes den lave vekta på en positiv måte ved at sykkelen er kvikk i fartsøkninger og over bakketopper.

I mønster og profil har Ritchey Shield visse likhetstrekk med eksempelvis Continental Race King, men Shield har mindre eksponerte sidevegger - heldigvis.

Likheten mellom de to er også til stede når det gjelder rulleegenskaper. Ritchey Shield ruller også raskt, og på fast underlag tåler det også sammenligninger med velkjente modeller som eksempelvis Racing Ralph og Rocket Ron fra Schwalbe.

Skulderknastene på Ritchey-dekket er utformet på en måte som gjør at grepet i svinger også er på nivå med de sistnevnte, og bedre enn på Race King og Specialized Renegade, en annen tettknastet favoritt hos mange.

De tette knastene på Ritchey Shield WCS røper at dekket primært er myntet på raske løyper med fast underlag. Dette er ikke et stidekk, men det skal sies at grepet på glatte røtter og steiner slett ikke er så verst, takket være de myke skulderknastene.

I terrenget teller det imidlertid negativt at dekket er en smal 2,1-utgave og derfor har lite komfort å tilby.

Vi konkluderer med at Ritchey Shield WCS er et svært velegnet dekk til de klassiske, lange grusdominerte rittene her hjemme. Til mer terrengpreget bruk skulle vi gjerne prøvd dekket i bredere utgave.

Vi ser for oss at Ritchey Shield WCS i 2,3-bredde og dermed litt mer åpent knastemønster ville vært en killer også i mer terrengpregede løyper. Dessverre produseres ikke Shield WCS i noen bredere utgave – merkelig nok. Med det har Ritchey fått en klar oppfordring.  

Ritchey Shield WCS koster veiledende 549 kr/stk. Ritchey-komponenter tas inn til Norge av JBS Sport.

199
199
Publisert 13. november 2014 kl 11.14
Sist oppdatert 13. november 2014 kl 11.14
annonse
Relaterte artikler
annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Kristoffer Kippernes

Kommersiell leder: Alexander Hagen