DETTE ER DE NYE KOMPONENTENE
KRANK: Metallspesialistene i Shimano sverger fortsatt til aluminium som material i krankene sine. Kranken fås både med ett og to tannhjul, og en versjon med litt bredere Q-faktor er tilgjengelig til rammer hvor det er nødvendig.
BAKGIR: Tre nye bakgir – To til 1x12 med forskjellige lengder på girarmen, og en til 2x12. Alle er oppgradert med 13-tenners tannhjul for å gjøre giringen bedre. Samtlige er i aluminium.
FRAMGIR/KJEDEFØRER: Siden Shimano fortsatt tilbyr 2x11 og 2x12 med den nye gruppa, vil det være tre forskjellige typer framgir tilgjengelig med D-type, E-type og M-type innfestning. For de som bare vil bruke ett tannhjul foran, tilbyr også Shimano en kjedefører med forskjellige typer innfestning.
GIRHENDLER: Girhendlene bruker fortsatt I-spec, altså en patent for å sammenkoble gir- og bremsehendler for et ryddigere oppsett på styret. Den nye XTR-gruppa har dog en oppgradert versjon, som gjør at den ikke er kompatibel med tidligere utgaver. For de som velger å ha gir foran, kommer det også en ny hendel som kun har ett hendelblad som betjener giring både opp og ned. Shimano lanserer også en egen bryter til heve-/senkepinner som er kompatibel med de fleste modeller som er vaieraktiverte.
NAV: Navene i den nye gruppa er sentrale, fordi de har den nye boss-typen som er nødvendig for å bruke den nye XTR-kassetten. Sylence-teknologien er ikke bare lydløs, men skal også redusere friksjon og motstand i gripemekanismen. Navene kommer både i 100/110 mm bredde foran, og 142/148 mm bredde bak.
BREMSER: To nye versjoner; En enduroversjon med fire stempler, og en XC-versjon med to stempler. Begge bremsene hendler med nytt design med et ekstra kontaktpunkt mot styret, for å gi mer kontant følelse.
KASSETT: Det er tre nye kassetter i den nye gruppa; en 12-delt kassett med 10-51t, en 12-delt kassett med 10-45t, og en 11-delt kassett med 10-45t.