Det er vel og bra å ha gode dekk, men har du ikke luft i dekkene, kommer du ikke av gårde noe sted med sykkelen din. I denne guiden skal vi gå gjennom spørsmål relatert til lufttrykk i dekk på sykkel. 

Vi skal se på hvilke pumper du kan bruke, hvor mye luft du må ha i dekkene, og hvilke du bør unngå. 

Annonse

Hvor mye luft 

Hvor mye luft du skal ha i dekkene dine vil variere, basert på noen faktorer. Det som spiller inn er dekkstørrelse/volum, felgbredde, type sykkel/dekk, og ikke minst personlige preferanser. Om du sykler med slanger eller slangeløst oppsett vil også påvirke dette.  

 

De aller fleste dekkprodusenter oppgir også en anbefalt mengde luft, med spesifisert minimum/maksimum nivå.  

 

Det er veldig vanlig at mange har alt for mye luft i dekkene. Det er ikke så rart, må man velge er det bedre med litt for mye enn litt for lite for å unngå punktering.  

 

– Kan man ha for mye luft i dekket?  

Ja. Selv om det hører med til sjeldenhetene, så har artikkelforfatteren i et svakt øyeblikk brukt kompressor og glemt å stoppe påfyllingen. Resultatet var et dekk som eksploderte, og et hjul som ble slått til et 8-tall av kreftene.  

 
– Kan man ha for lite luft i dekket?  

Helt klart. Har du for lite luft i dekket, vil du slå gjennom med felgen mot underlaget. Det kan både føre til punktering og skade på felgen.  

Her er uansett en veldig generell pekepinn på hvor mye luft du bør ha i dekket ditt:  

Terrengsykkel 

Hvis du har en vanlig hardtail, vil du vanligvis måtte ha et sted mellom 20 og 30 psi i dekkene dine.  

 

Stisykkel 

Det samme gjelder også for stisykler, men her vil du antakelig ligge nærmere 20 enn 30 psi, og noen velger også å kjøre enda lavere lufttrykk.  

 

Hybrid/bysykkel 

Igjen vil det avhenge av felg og dekkombinasjon, men på mange hybridsykler må du regne med å ha mellom 20-50psi i dekkene.  

luft i dekk bysykkel
SLICKS: Dekk på bysykler kalles gjerne slick-dekk eller semislick-dekk, av mangelen på mønster. Hvor mye luft du skal ha i dem vil variere, da det finnes mange forskjellige størrelser.Foto: Kristoffer H. Kippernes

 

Fatbike 

Fatbikes er unike i den forstand at dekkene er mange ganger større enn på andre sykler. Siden dekkene har mye større volum, kan de også ha lavere trykk. Fatbikes skiller seg også ut ved at de fungerer spesielt godt på snø. Men skal de gjøre det, fordrer det lavt lufttrykk, slik at dekket kan deformere seg og gi god flyteevne. Derfor må du tåle å se at dekket komprimeres mye under trykk. Pumper du for mye luft i dekket vil det skjære ned i snøen og miste den gode bæreevnen fatbikes gir. Dette har vi snakket mye om i TV-serien vår fatbikefeber, hvor vi prøvde å sykle uten luft i dekkene.

fatbike dekktrykk
LITE LUFT: Det store volumet på fatbikedekk gjør at du kan kjøre med ekstremt lavt dekktrykk. Foto: Christian Nerdrum

Hvordan pumper du luft 

Gulvpumpe 

Dette er den mest effektive måten å fylle luft på hjemme. Gulvpumpene tar litt plass, men lar deg raskt fylle opp luft. Du får også gulvpumper som kan fungere som en slags kompressor, klikk her for å lese vår test av slike. 

 

Minipumpe 

Dette er kanskje det de aller fleste har - og bør ha, fordi en slik pumpe tjener flere formål. Du kan både bruke den hjemme, og ha den med på tur. (Vi har testet flere varianter.)

 

Kompressor 

Har du et avansert hjemmeverksted, har du kanskje også kompressor. Det tar mye plass, og bråker noe forferdelig, men dette er den mest effektive måten å fylle luft i dekkene på.  

gulvpumpe minipumpe kompressor
LUFT INN: Her er de vanligste verktøyene du har for å få luft i dekkene på sykkelen din. Foto: Produsenter

Hvordan måler du luft 

Hvordan vet du om du har nok luft i dekkene? Det aller beste er å sjekke med en dekktrykksmåler. Den vil fortelle deg hvor mye luft du har, da blir det også enklere å vite om du bør ha mer eller mindre.  

Har du ikke dekktrykksmåler må man gjerne belage seg på følelse, og/eller det visuelle. Et minimum er at hvis du lener deg med all kroppsvekt på hjulet og komprimerer dekket, så bør du ikke se folder i dekkveggen på gummien, da har du antakelig litt lite. Det finnes dog unntak, men mer om det senere. 

 

måle dekktrykk dekktrykkmåler
SLIK MÅLER DU: Med en enkel dekktrykkmåler finner du ut hva dekktrykket ditt er. En enkel dekktrykkmåler, lik den til venstre på dette bildet vil koste fra ca 150 kroner og oppover. En god pumpe med manometer kan du også bruke. Ønsker du å gå mer vitenskapelig til verks, har f.eks Quarq en som kan monteres på ventilen og leses av digitalt med smarttelefonen din. Foto: Produsenter.

Dekktrykk måles i to forskjellige enheter, PSI(pounds-per-square-inch) og BAR. På gulvpumper er PSI de tallene som er størst og ytterst i sirkelen. BAR er de innerste tallene og oppgis gjerne fra 1-10..?  

Hvilke typer ventiler 

Det finnes tre typer ventiler på sykkelslanger. På de aller fleste nye sykler som selges i dag, er det prestaventil som er vanligst, men du vil også inne noen med bilventil.  

 

Presta 

Prestaventil(eller racerventil som noen kaller det) er det du vil finne på de fleste terreng- og landeveissykler i dag. Prestaventilen har en låsemekanisme du kan vri på når du fyller luft, og på noen av disse ventilene kan ventilkjernen fjernes. Prestaventilen må du løsne, altså skru opp, for å klare å fylle på luft. 

 

Bilventil 

Som navnet tilsier, er dette samme typen ventil som du vil finne på bilen din. Bilventiler ser man sjelden på dyrere terrengsykler,men gjerne på rimeligere modeller, og diverse bysykler. En fordel med bilventil(eller schraderventil som det også kalles) er at du får fylt luft på alle bensinstasjoner uten behov for adapter. 

 

Dunlopventil 

Denne ventiltypen ser du veldig sjeldent på nyere sykler. Har du en slik, er det for alle praktiske formål greit å bytte til bil- eller prestaventil.  

typer sykkelventiler
VARIANTER: Her ser du bilde av de forskjellige sykkelventilene, som illustrert av dekkprodusenten Schwalbe.Foto: Schwalbe

Savner du noe informasjon, eller har du andre innspill til artikkelen? Send oss en e-post!