– Hva brukes sykkelen mest til?
– Stisykling! Jeg har fått noen turer i Estenstadmarka og stiene sør for Rønningen tidlig på våren, og satser på et godt stiår i 2015. 

 

SUPERLETT: Kranken fra RaceFace koster mye, sammenlignet med prisen på ramma.

– Hvor mye var tilfeldig og planlagt i byggeprosessen?
– Jeg var på jakt etter en leken halvdemperramme med korte kjedestag. Den skulle ikke være for dyr, og ha mulighet for singelspeed. Vandring opp til 140 mm. Jeg så mye på diverse stålrammer, men syntes mange var overprisa. Så fant jeg en artikkel om Zealous, syntes designet deres så spennende ut, og den matchet kravspekk godt. Maila mye med Andy hos Zealous, fikk litt rabatt grunnet tidlig bestilling, og så var det bare og vente. Ramma kom i mai 2014, 4 måneder forsinka. Planen var å plukke mest mulig deler fra min gamle singlespeed. Da jeg fant ut at jeg skulle flytte over gaffelen fra min forrige fulldemper, ble ettgirsplanen droppa. Jeg ville ha en mer allsidig sykkel. Krankmessig tok det litt av, og stealth setepinne er en kjekk bonus. Syns at sluttresultatet ble en fin miks av solide, brukte deler jeg vet fungerer, og noe bling. 

 

1X10: Et rimelig SLX-gir gjør en plettfri jobb.

– Hva syns du sykkelen egner seg best til?
– Svingete flytsti, samt tekniske knotenedkjøringer. Den er leken, lett å løfte fronten over hindringer, samtidig som den klatrer godt. Bakramma er rimelig stiv, på godt og ryggvondt. 

 

ANNERLEDES: For å trekke bakhjulet enda nærmere setepinnen, er seterøret splittet i to. Ikke helt vanlig kost blant halvdemper-rammer.

– Aluminium i 2015, duger det?
– Billigere enn karbon, lettere enn stål. Synes alu har mye for seg fortsatt. 

 

FRANKENRØR: Slangen til den justerbare setepinnen kommer ut av seterøret.

– Hva liker du best ved sykkelen?
– Lekenhet med korte kjedestag, fleksibilitet med utskiftbare dropouts (135x10, 142x12 og ss), design generelt og Eclipse (splitta seterør) spesielt.

 

OPPNED: Hendelen til setepinnen er montert på undersiden av styret på venstre hånd for best mulig betjening.

– Hva tror du blir den neste oppgraderingen?
– Ny ølkork på YAWD. Ellers perfekt. Mulig et bredere styre...

 

ØLNERD: Kjartan er ivrig øl-entusiast, og har montert en kork på toppen av kronerøret på gaffelen.

– Hvor mye blir halvdemperen brukt når du har fulldempede stisykler i stallen?
– Når jeg skal sykle i fjellet, grov sti og/eller på helt nye stier, tar jeg fulldemperen. Tar jeg en sti jeg kjenner godt og har sykla mye, tar jeg gjerne halvdemperen. Og de gangene jeg lurer meg ut på grus og asfalt. 

RIMELIG ALTERNATIV: Novatec-nav med karbonfelger gjør jobben.

Kjartan Sunnsets Zealous Division

Navn: Kjartan Sunnset

Alder: 45

Yrke: Kundekonsulent i bank

Andre sykler: Specialized Enduro Expert 29". Peugeot 3-girs stålsykkel til byturer. 

Ramme: Zealous Division 29" aluramme i large. 

Gaffel: Fox 34 Talas 140/110. Plukket fra en Cube stereo, nye røde Fox merker.

Styrelager: Cane Creek

Stem: Thomson Elite x4 50mm

Styre: Niner karbon 710mm

Holker: Esi chunky

Bremser: gamle Avid Elixir cr 180/160

Gir: Shimano Zee skifter, Slx bak

Krank: Race Face next SL 32t

Pedaler: Gode gamle pd m540 

Kjede:Shimano Hgx

Kassett: 10 delt xt, 11-36.

Hjul: felger fra Light-bicycles, LB wide. DT eiker og nipler, Hope nav foran, Novatec bak

Dekk: Foran:Schwalbe Hans Dampf Pacestar Cube edition 2.4. Maxxis Ardent 2.25 bak.

Sete: 10 år Selle Italia xc gel-flow.

Setepinne: RS Reverb stealth for høyre side, satt på venstre side.

 

Total vekt inkl. pedaler: ca 12 kg. 12% av eier. Bør være såpass.