Nico Lau er oppvoskt i fjellet med en far som er fjellguide. Tidlig oppdaget han terrengsykkelsporten, men han var innom både utforsykling og rundbane før han oppdaget at det var enduro han ville drive med.

– Jeg synes utforsykling blir for mye bilkjøring og jeg synes det å sykle rundbane gav meg for få naturopplevelser. Enduro gjør at jeg kan sykle lange turer i fjellet og fp maks utbytte av det. I en konkurransehelg får jeg syklet mye mer som endurosyklist enn som en utforsyklist, der man kanskje bare sykler en 5-6 run i løpet av en helg, forteller Nico Lau oss i en lang stigning opp mot den tredje fartsetappen på Trans Provence dag 5. 

Han har tatt oss igjen og passert oss i den lange bakken som krever at vi alle bærer syklene. – Du er jo ganske sprek du også, sier han, mens jeg hiver etter pusten på flaten på toppen av bakken. Han sklir i fra, mens praten går lett. 

– Jeg er nøye med dekkene og mener at låsing av demperne fra styret er helt nødvendig for enduroritt, sier han når jeg treffer han i mekketeltet senere på kvelden. Han skal bytte dekkene foran den siste dagen.

– Det blir mye tråkking i morra. Da lønner det seg med litt raskere dekk. Jeg kommer til å sette på de nye Schwalbe Rock Racer bak. Forteller han. Han ligger fem sekunder bak Jerome Clementz i sammendraget og kan avgjøre alt den siste dagen.

Foran har han brukt Magic Mary i Schwalbes mykeste gummi, Vertstar hele uken. Nå setter han på Hans Dampf i Trailstar foran.