Les også: Enda råere Specialized Enduro

Magnus Slinger Sørlis Starling Murmur 29 Factory

Ramme: Starling Murmur Factory

Gaffel: DVO Diamond Boost

Bakdemper: DVO Jade, 550-punds fjær

Styrelager: Hope

Styre: Gusset S2 780 mm, 38 mm rise

Holker: Gusset S2 Lock On

Fremspring: Gusset S2 AM 35 33 mm

Setepinne: Bike Yoke Revive 31.6 185 mm drop

Sete: Gusset R-Series Denim

Setepinneklemme: Hope 

Skifter: Shimano M8000

Bakgir: Shimano SLX M7000

Krank: Shimano SLX M7000

Kassett: Sunrace 11-46t

Kjede: Shimano SLX M7000

Bremser: Shimano Saint

Skiver: Shimano XT RT86 203 mm foran og bak

Hjul: Halo Vortex Boost 29

Dekk: Maxxis Assegai 2,5 DH Casing Maxx Grip

Pedaler: Shimano Saint M820

Flaskeholder: Fabric Cageless

Vekt: 17,9 kilo

Magnus Slinger Sørli har gjort seg bemerket i flere enduroritt i Norge den siste tiden. Nå på tampen av 2019-sesongen har han gått til anskaffelse av ny endurosykkel – og det er ikke akkurat en sykkel man ser mange av på norske stier.

 

Magnus sykler både fort og hardt, og trenger en solid sykkel. Valget falt derfor på en fulldemperramme i stål, fra britiske Starling. Sykkelprodusenten baserer seg på stål som materiale, og har et lite knippe modeller av forskjellige typer, blant annet noe så spesielt som en fulldempet singlespeed.

Magnus gikk for modellen Murmur 29 Factory. Som navnet sier er rammen bygget rundt 29-tommer hjul, og har 140 millimeter vandring, bygget for en gaffel med 150 mm vandring.  Her er det forsvinnende lite fancy – vaiere og slanger er utenpåliggende, og slanke stålrør med stag der det trengs i stedet for avanserte karbonkonstruksjoner.

 

Murmur 29 Factory er i den lange, slake kategorien, og Magnus´ramme i XL har et reach-mål på 515 millimeter. (se geometritabell nedenfor). Rammene kan skredersys, men Magnus gikk for en standard versjon fra fabrikken.

 

– Hva koster det å bygge noe sånt, Magnus?
– Rammen tror jeg kom på rundt 20 000 med moms, og totalt brukte jeg omtrent 40 000 kroner. Det synes jeg ikke er så verst for en sykkel som er skreddersydd til mitt bruk.

 

– Hvilke tanker gjorde du deg om deler til denne sykkelen?

– Jeg ville ha en robust sykkel som tåler masse bruk, slik at det blir så lite skruing og mekk som mulig. Det var en av grunnene til at jeg ble tiltrukket av denne sykkelen – det er bare ett svingpunkt. Dermed er det bare to kulelager å forholde seg til. SLX-komponentene fra Shimano er kjempebillig men veldig solid, og Saint-bremser med 200 millimeter bremseskiver foran og bak har skikkelig stoppekraft.

 

– Hva slags kassett har vi her?

– SunRace 11-46,  11delt. Jeg har aldri likt 12-delt, jeg må ha noe som jeg veit funker. 12-delt har funket bra i noen uker, mens 11-delt har holdt mye bedre for meg. Og hvis jeg kvester dette bakgiret koster det meg jo bare 3-400 kroner å erstatte det.

 

– Har du veid den?
– Den veier rett under 18 kilo. Men min Santa Cruz Megatower veier 17 også, så det er ikke så ille.

 

– Bakdemper med stålfjær drar antakelig opp vekten noe?

– Den kommer egentlig med luft-bakdemper, men jeg fikk et bra tilbud på denne DVO-demperen. Jeg har montert på en 550-punds fjær som egentlig er alt for stiv for meg, og så har jeg tunet litt sånn at den er litt hard. Den skal tåle litt deng.

 

Sykkelen diskuteres også på forumet, har du tanker eller erfaringer å dele?  

Les også: Test av markedets råeste endurosykler