– For en farge mann! Hva er greia? 

– Lakken er fantastisk. Sykkelen er pulverlakkert i flere omganger. Først legges fargen på som heter Semipermeable Yellow Glaze, og deretter flere lag med klar lakk for å få dybdeeffekten. Lakken skifter farge fra lys gul til mørk grønn etter hvordan lyset treffer. Kameraten min så og prøvde en prototype av denne på Eurobike i 2013 og ble helt hekta på sykkelen. Han sendte bilder og mente vi burde ha hver vår. De skulle kun produseres i et antall på 60, derfor bestilte vi hver vår med en gang.

BELTIFISERT: Runar har gått for noe så ukonvensjonelt som reimdrift på sin Nicolai.

 

– Hva fikk deg på tanken om reimdrift og Rohloff?

– Prototypen var satt opp med Gates CarbonDrive og singlespeed. Gates er vedlikeholdsfritt og varer lenge i tillegg til at det er veldig lett. Reima har upåvirket funksjon fra +85 grader til -85 grader og har en klar fordel fremfor kjede om vinteren. CenterTrack reima som jeg bruker har i tillegg et spor i midten som skal hindre at den pakkes med snø og is.

 

SPLITTET: For å kunne bruke reimen som ikke lar seg dele, må andre tiltak gjøres. En liten glippe i bakramma gjør det mulig å montere reimen. Et avstandsstykke i plastikk og skruer gjør at konstruksjonen beholder styrken.

– Har du hatt erfaringer med det fra tidligere sykler? 

– Jeg har ikke brukt det selv tidligere, men Nicolai har alltid prøvd nye løsninger og laget rammer for ny teknologi. De har lang erfaring med dette og anbefalte oppsettet.

 

VRIDER: Rohloff-giret er ikke et vanlig skue på norske terrengsykler. Det spesielle oppsettet gir rytteren 14 gir på én hendel.

– Hvordan er funksjonen?

– Fantastisk! Alle gir er jevne med 13,5% stigning. Disse 14 girene erstatter et 3x9 oppsett. Når jeg sykler i terreng og må stoppe opp i et vanskelig parti trenger jeg ikke lenger å gå av sykkelen for å gire til rett gir. Det er bare å vri velgeren til det giret du skal ha så er det skiftet. Planetgiret er nærmest lydløst, og girer mykt og jevnt.

 

– Hvilke fordeler ser du med det kontra konvensjonelt drivverk?

– Den store fordelen er at det krever minimalt med vedlikehold. Reima har dobbelt så lang levetid som et kjede. Man kjøper et oljekit til 160kr og bytter olje hver 5000 km. Alt er gjort på under et kvarter. Girhuset er lukket og forseglet og vaiere er plassert slik at de ikke hekter. Eneste vedlikehold nå er å spyle av møkka etter å ha vært på tur. Reima er motstandsdyktig mot de aller fleste kjemikalier og såper. Vekta på reim og drevene er dessuten mindre enn vekta på et lett kjede. Et annet pluss er at det er usedvanlig enkelt å ta av hjulet. Vaierboksen løsnes fra navet med en skrue man skrur med hånda og hjulet slippes ned. Reima strekker seg aldri slik at oppsettet gjøres bare en gang. 

VOLDSOMME GREIER: Nicolai er solid, tysk håndtverk i ordets rette forstand.

 

– Rammen har ikke så mye klaring til større dekk, er 3,8 tommers bredde nok?

– Da Nicolai lagde denne sykkelen var det lagt opp til 3.8 tommers dekk. Jeg sykler hele året med denne og har aldri hatt behov for bredere dekk. Jeg sykler imidlertid ikke mye i løssnø. Denne sykkelen er veldig leken og kontant, og jeg føler at 3,8 dekkene passer perfekt for mitt bruk. Rammene som leveres nå har imidlertid klaring på 4,7 tommer.

 

LITT SMALERE: Runar har valgt en smalere felg bak enn foran, for å gi dekket litt rundere profil og mindre sjangs for gjennomslag og punkteringer.

– Savner du dempegaffel?

– Da jeg kjøpte og bygde denne sykkelen fantes det ikke dempegafler for tjukksykler. I utforkjøringene er det klart jeg må ta det litt roligere siden jeg ikke har dempergaffel, men det har aldri vært et savn. Jeg er redd det skal ta bort mye av lekenheten og responsen som jeg trives så godt med på denne sykkelen.

 

HELSTIV: Runar valgte en karbongaffel fra MRP, i stedet for dempegaffel.

– Er det andre ting du vil framheve på sykkelen som du liker godt? 

– Når jeg skulle bygge det nye hjulet med Rohloff bestemte jeg meg for en smalere felg. Selv om jeg ennå ikke har punktert med tjukksykkelen har jeg ofte følt at jeg slår nedi med Rollig Darryl felgen på 82 mm. Jeg ønsket derfor å prøve et oppsett med smalere felg og lavere dekktrykk. Det har fungert over all forventning. Jeg føler at hjulet nå tåler mer fart og hardere slag og at det gir en bedre kontroll når jeg sykler. Marge Lite felgen på 65mm er dessuten nesten 200 gram lettere.

Runar Hafsteens Nicolai Argon Fat

Alder: 48 

Yrke: Prosjektleder/jurist

Andre sykler: Nicolai Helius AC 29, Brompton H6R, 92’ Everest Rocky, 2000’ Everest Attitude, 93’Concord Aquila.

 

Ramme: Nicolai Argon FAT, størrelse Large 

Gaffel: MRP Fat Fork Karbon 900gram

Styrelager: Reset Zero stack 

Styre/stem: RaceFace Atlas Stealth 785mm DH Styre/ Hope 70mm stem

Krank: RaceFace Atlas 100 mm DH Krank

Pedaler: Blackspire Sub4 flatties

Gir: Rohloff XL 170x10, 14 ekte jevne gir med 13,5% økning mellom girene. 526% gir ratio.

Bremser: SRAM Avid XO med 180mm skiver

Hjul: foran, Surly Rolling Darryl 82 mm felg med Nate dekk og slange og DT Supercompetition eiker i sort. Surly nav. Bak: Surly Marge Lite med Sorte competition eiker. Nate dekk med slange.

Sete/pinne: Specialized Phenom Expert / RockShox Reverb Stealth 31,6 mm, 150 mm drop.

Dekk: Surly Nate 3,8 

Vekt: 15,6 kg