/ Enduro

Sterkt levert i Enduro World Series

Både Zakarias Blom Johansen og debutanten Petter Fagerhaug leverte et solid dags arbeid på første dag av EWS-runden i Finale Ligure.

Sist oppdatert 1. oktober 2016 kl 19.04
Zakarias Blom Johansen på tredje etappe, som var hans beste for dagen. Foto: Ingeborg Scheve

Etter lørdagens tre etapper og 1700 høydemeter ligger Petter Fagerhaug på sjetteplass i U21-klassen, og gir seg godkjent for debuten i Enduro World Series.

Debutantene Eirik Pettersen og Petter fagerhaug fikk testet grenser og ferdigheter i konkurransefart, og konstaterer at dette divergerer fra gjennomkjøring.

– Før start i dag hadde jeg en klar tanke om at jeg skal kun kjøre for moro og ikke ta noen unødvendig store sjanser. Dette holdt de første meterne før konkurranseinstinktet tok litt overhånd. Jeg blir litt overivrig, og det blir litt mye trynings og tull. Det var stor amatørfaktor på kjøringen min, men uansett vanvittig moro å sykle her og god trening mentalt sett! Fint vær har vi også, sier Pettersen.

Les også: Klare for Finale

32. Eirik Pettersen, Lillehammer CK, 19:33.36

Fullstendige resultater

Zakka topp 40
Zakarias Blom Johansen ble nummer 39 etter første dag, til tross for en velt på første etappe.

– Jeg syns det har gått bra, men det var en lang dag. Jeg har kjørt jevnt hele dagen men det er mye klatring og det er tungt. Det vanskeligste er å kjøre fort nok, og det blir vanskeligere jo trøttere du blir. Så på slutten av dagen er det lett p gjøre feil når vi kjører så lange etapper, og kombinert med underlaget og bratthetsgraden her nede er det lett å gjøre feil, sier Blom Johansen.

Han ser fram til de fire siste etappene, og spesielt søndagens første etappe.

– Jeg gleder meg til den fjerde etappen, som er første etappe i morgen. Den er ikke så teknisk, men det er bra flyt og underlaget er litt mer likt det vi har i Norge, sier Blom Johansen.

Saken fortsetter under

Zakka - Martyn Brookes 1400x933
Zakarias Blom Johansen (til venstre) med Martyn Brookes før start. Foto: Ingeborg Scheve

Topp 3 menn elite
1. Martin Maes, GT Factory Racing, Belgia, 16:28.00
2. Richie Rude, Yeti Fox Shox, USA, 16:58.18
3. Nico Lau, Cube Action Team, Frankrike, 17:11.98
39. Zakarias Blom Johansen, Norge, 17:57.94
82. Espen Johnsen, Norges, 18:59.46
129. Ole Christian Fagerli, Norge, 20:08.68

Johnsen på 82. plass
Espen Johnsen er også fornøyd med egen innsats på de tre første etappene.

– Jeg var litt bekymret for den første klatringen og turen opp til første etappe, men det gikk over all forventning. Jeg kjørte jevnt fint tempo og følte meg bra, selv om jeg sov veldig dårlig i natt. Man er jo litt nervøs og da ble det ikke så mye søvn. Første etappe gikk tålelig greit, selv om jeg sliter litt med håndleddet etter en liten velt på siste etappe på gjennomkjøringen i går. Jeg kunne nok ha kjørt fortere, men det øker jo risikoen også. Andre etappe var min dårligste. Da tryna jeg, og da fikk jeg aldri helt tiltro til underlaget. Tredje etappen likte jeg godt. Da kjørte jeg bra, selv om jeg har litt igjen å jobbe med, sier han.

Nå ser Johnsen fram til de fire siste etappene.

– I morgen er en ny dag. Den blir nok mer fysisk enn i dag, men en blanding av flere typer løyper, fra tekniske til mer XC-liknende, noe bratt og en del litt flatere terreng, så her får de som er utholdende en fordel, sier han.

– Jeg liker den første etappen i morgen, etappe fire, veldig godt. Etappe fem er også fin. Etappe seks er nok mitt svakeste punkt, men på sjuer’n er det mer utfor igjen, så der kan det nok gå greit. Men det kommer an å hvor mye krefter jeg har igjen når jeg kommer dit, mener han.

Topp 20 for Strædet
De tre norske jentene debuterte også i EWS-sammenheng. Hilde Sangesland Strædet kom inn blant de topp 20 i dameklassen, men forteller at dagen var tøff.

– Jeg lå på 11. plass etter første etappe med et lite tryn, så jeg kjempefornøyd med den, men krasjet hardt på andre etappe og falt en del plasser da. Jeg kom også for sent til en av etappene i dag, og fikk ett minutts tidsstraff for det, sier Strædet.

Tøft ble det også for Alice Grindheim.

– Det var slitsom. Spesielt etappe en, som var helt brutalt å sykle i ett. For meg ble det tre kilometer med armpump og overopphetede bremser. Det handlet egentlig bare om å komme helskinnet ned på første etappe, noe som ikke var lett når kroppen er utmattet og bremsene ikke klarer å stoppe sykkelen, sier Grindheim, som ble nummer 29.

– De andre etappene gikk bedre, da jeg fikk hvilt meg litt mer på den etappene underveis. Målet var å ta det med ro å komme gjennom det. Det funket greit, så jeg er fornøyd med dagen. Jeg kunne sikkert tråkket på litt mer, men tenker det er greit å ha litt ekstra å gå på, enn litt for lite, sier hun.

Stina Bondehagen kolliderte med et tre som tok pusten fra henne på første etappe. Hun var glad for å klare å gjennomføre dagen, og håper morgendagen blir bedre.

Topp 3 kvinner
1. Cecile Ravanel, Commencal Vallnord Enduro, Frankrike, 19:11.49
2. Isabeau Courdurier, SUNN, Frankrike, 19:58.65
3. Anne Caro Chausson, Ibis Cycles Enduro Racing, 20:18.03
19. Hilde Sangesland Strædet, Norge, 22:55.04
29. Alice Grindheim, Norge, 24:53.44
37. Stina Bondehagen, Norge, 27:22.51

Som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler. Se for eksempel:

BESTILL ABONNEMENT: Det beste TERRENGSYKKEL-innholdet hjem i postkassen.