I løpet av sommerens feltstudie har NINA-forskerne blant annet målt høyde og bredde på stiene som har vært valgt ut til prosjektet, som skal gi tydeligere svar på om sykling gir mer slitasje på naturen enn fottrafikk. Foto: Siri Lie Olsen
Norsk institutt for naturforskning (NINA) er i gang med et flerdelt prosjekt som skal bygge videre på den mye siterte NINA-studien fra 2016. I den forrige rapporten der forskerne slo fast at det er mengden bruk som sliter på stiene, og at det ikke kunne påvises for at sykling sliter mer på naturen en fottrafikk.
Nå skal forskerne i gang med å analysere innsamlede data fra feltstudien som har foregått hele sommeren, der forskerne har registrert stibruk for å undersøke om sykling gir mer slitasje på naturen enn fottrafikk. De regner med at de endelige resultatene vil foreligge inn mot sommeren 2020.
Det er fire stier som har vært med i feltstudien: to i Bergensområdet og to i Lillehammerområdet.
– Vi valgte disse stiene spesifikt fordi vi ønsket å fange opp noe av den variasjonen vi finner i nasjonalparkene rundt i landet med hensyn til naturtyper og klima. I Bergensområdet finner vi stier som er typiske for Vestlandet, med bratt topografi og vått klima, og på Lillehammer har du forhold som er typiske for innlandet, sier Marianne Evju, som er en av prosjektlederne i den pågående NINA-studien.
Godt grunnlag På den ene av stiene i hvert område har forskerne oppfordret folk til å sykle, og på den andre har de oppfordret folk til å gå. På alle stiene har de satt ut ferdselstellere og egne målere som kan skille syklister fra andre brukere.
– Stiene har hatt fra 1000 til 4000 passeringer i løpet av den tida vi har kjørt feltstudien, og på de stiene hvor vi oppfordret folk til å sykle, har det vært over femti prosent syklister. Det er vi godt fornøyd med, og vi føler at vi har et bra datagrunnlag til å se på slitasje på stier som brukes mye av syklister mot der det ikke sykles noe særlig, sier Evju.
På hver av stiene har forskerne hatt faste punkter hvor de har vært inne flere ganger i løpet av feltstudien for å måle blant annet stibredde og stidybde. Grovt sett har de da sett på punkter der det er bratt og der det er flatt, der det er tørt og der det er vått, i svinger og på rettstrekker.
Nå skal forskerne bruke vinteren til å analysere dataene de har samlet inn, for å se om de kan se noen forskjeller på mengden av slitasje og type slitasje på stier som brukes mye av syklister mot stier der det ikke sykles noe særlig.
– Vi skal nå analysere slitasje som en funksjon av bruksmengde og brukstype, altså sykling eller gåing, og også se på hvordan dette varierer med ulike naturtyper, sier Evju.
Utvikler dataverktøy til forvalterne Parallelt med feltstudien av slitasje på stier, skal NINA-forskerne jobbe med en GIS-modell som kan hjelpe forvaltere for de ulike nasjonalparkene og landskapsvernområdene i Norge å avgjøre hvilke stier i et gitt område som egner seg for sykling, fra naturens perspektiv og fra brukernes perspektiv.
– En GIS-modell er et dataverktøy. Inn i GIS-modellen bruker vi ulike kart som sier noe om stienes egnethet for ulike typer bruk. Vi bruker informasjon fra forsknings studier og fra brukerundersøkelsen til å vurdere faktorer som hvordan ulike typer underlag er utsatt for slitasje og erosjon, eller hvordan ulike stier samsvarer med brukernes preferanser. Så vurderer vi hvordan ulike kart kan si noe om disse egenskapene. Det kan være ting som hvor nærme stien ligger til byen, om det er lett å komme til, mulig å parkere der stien starter, om det finnes utsiktspunkter eller andre ting som gjør stien attraktiv. Disse to, altså brukerperspektivet og slitasjeperspektivet, presenteres på kart, og gir forvalterne et utgangspunkt for å vurdere om en sti bør ha noen form for ferdselsrestriksjoner, forklarer Evju.
Som et ledd i utviklingen av denne modellen, har NINA hatt en spørreundersøkelse på nett der de har spurt terrengsyklister om hva slags stier og terreng og opplevelser de helst oppsøker når de sykler på stier. Spørreundersøkelsen lå ute i cirka to måneder fra februar til april. Forskerne fikk inn over 900 svar på spørreundersøkelsen. Rundt 90 prosent av de som svarte var menn, og 98 prosent av dem anser seg som svært gode stisyklister.
– Vi er veldig fornøyd med at vi fikk inn så mange svar på undersøkelsen. Det var over all forventning. Vi ser også at det er veldig ivrige og dyktige syklister som har svart. De aller fleste oppgir at de sykler stier av rød og svart vanskelighetsgrad. Vi spurte dem blant annet om hva de anser som gode stier og hva som motiverer dem, så vi gleder oss veldig til å se mer på dette materialet opp mot feltstudien, sier Evju.
Når disse dataene settes sammen med funnene fra feltstudien, kan forskerne komme videre i utviklingen av GIS-modellen, som skal være ferdig i oktober 2020. GIS-modellen skal følges av en veileder som gjør det mulig å bruke modellen også i områder det ikke er laget kart for.
FAKTA: Dette er Norsk Institutt for naturforskning (NINA)
Hva: Norsk institutt for naturforskning (NINA) er en uavhengig stiftelse som forsker på natur og samspillet natur – samfunn.
Etablert: 1.9.1988 av Staten ved Miljøverndepartementet
Oppgaver: - Forskning og utredning - Miljøovervåking - Rådgiving og evaluering - Dialog og formidling
Oppdragsgivere: Forskningsrådet, EU, offentlig forvaltning og næringsliv.
Ansatte: NINA har 265 ansatte, både naturforskere og samfunnsforskere. Administrerende direktør er Norunn S. Myklebust.
(Kilde: nina.no)
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
Betal smartere med Klarna.
Abonnementene fornyes automatisk og kan sies opp når som helst, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.