I forbindelse med NM i Svelvik i juni sjekket NCF syklene til 120 utøvere i aldersbestemte klasser (11-16 år) for å kartlegge hva som er gjengs i miljøet når det gjelder vekt, hjulstørrelse, rammemateriale, girutstyr og demping. Grenutvalget for terreng fikk presentert dette i slutten av september.  

– Mange foreldre og ungdommer er i overkant godt utstyrt på sykkelfronten, og grenutvalget er redd for at mye dyrt utstyr øker terskelen for å både rekruttere til sporten og beholde ungdommen der, sier Tord Bern Hansen, som sitter i NCFs grenutvalg for terrengsykling for barn og unge.

Annonse

Hovedtrekkene fra NCFs undersøkelse:

  • Vekt: Snitt på 10-11 kg. De letteste syklene veier 8-9 kg, og det finner vi helt ned i 11-årsklassene! De tyngste syklene veier 12-14 kg.
  • Demping: Nesten alle bruker halvdempere. Fulldempere har først i 15-16-årsklassene en viss andel, rundt 30 prosent av deltakerne i M15/16.
  • Rammemateriale: Med unntak av i 11-12-årsklassene, er karbon fullstendig dominerende.
  • Hjulstørrelse: I de yngste klassene er 26" mest utbredt, mens det i de eldste klassene er 29" som er dominerende. Her ser det ut som om rytterne i hovedsak velger hjulstørrelse etter kroppshøyde.
  • Bakgir: Toppgruppene XX1 og XTR får økt utbredelse med alderen. I M15-16 har over halvparten toppgrupper, og drøyt 90% har XT/X0 eller bedre. I 11-12-års klassene er XT/X0 fullstendig dominerende. Rimeligere bakgir er nesten ikke-eksisterende. 

Grenutvalget er nå gått i gang med å utarbeide regelverk og retningslinjer for utstyr som både er realistisk, hensiktsmessig og kan bidra til å dempe utstyrsfokuset til fordel for sykkelglede, mestring og inkludering, samtidig som det er mulig å håndheve og ikke oppfattes som urettferdig eller tvetydig blant utøverne og støtteapparatet.

– Vi kommer derfor til å jobbe videre med å lage forslag til regler som gjør det enklere å konkurrere på likere vilkår og som gjør at vi ikke skremmer utøvere fra sporten. Vi vil være opptatt av at reglene er enkle å forstå, tilpasse seg og kontrollere. Vi ønsker også forutsigbarhet, slik at det vil legges opp til at ingen må kvitte seg med kjøpte sykler over natta eller at gjensalgsverdien får et stort fall, sier Bern Hansen. 

Ber om innspill
I prosessen med å komme fram til et regelverk vil utvalget se på hva som er gjort blant annet på landevei, der NCF opererer med vektrestriksjoner og begrensninger på utstyrsnivå i form av regler rundt girutveksling, hjul og oppsett av temposykler i aldersbestemte klasser.

Utvalget vil også undersøke hva som eventuelt er gjort og innført i andre land, og hvilke erfaringer de har gjort seg med sine regler, og ikke minst er grenutvalget interessert i innspill fra miljøet selv.

– Det er viktig at det blir gjort gode prosesser i forkant slik at det endelige resultatet gir gode løsninger, sier Bern Hansen.

Saken fortsetter under

Giant Cup Foto Ansten Due 1400x924
Mestring og sykkelglede skal være viktigere enn utstyret. Foto: Ansten Due

Mestring og sykkelglede skal være viktigere enn utstyret. Foto: Ansten Due

Handler om holdninger
I mars holdt Ole Christian Fagerli et foredrag for unge ryttere og foreldre i regi av SK Rye. Den tidligere proffrytteren trakk fram at utstyr selvfølgelig er viktig, men at det ikke er prisen på bakgiret som avgjør hvor god du kan bli.

Han poengterer at det er langt billigere ting som gjør vesentlig større utslag: Dekkvalg og oppsett betyr mye mer for opplevelsen enn vekta på ramma og prisen på bakgiret, sier Fagerli.

– Særlig på rundbane blir dekkvalg veldig viktig avhengig av underlag, om det er tørt eller gjørmete, Jeg ser jo folk som kommer med de dyreste syklene men helt feil dekk, og da spiller det ingen rolle om det står XTR på giret. Jeg ville heller hatt en sykkel i prisklasse midt på treet, enn en sykkel til 60.000 og bare ett dekksett, sier Fagerli.

Les også: – Selvfølgelig er utstyret avgjørende 

Norgesmesteren: – De fleste har toppmodeller
Martin Siggerud, som er Norgesmester i sprint, ser det samme som forbundet på de rittene han deltar i når det gjelder utstyr.

– I klassen min i år synes jeg det har vært mange gromme sykler på start, og de fleste har toppmodeller fra sitt merke. Da er syklene bra uansett, sier 18-åringen fra Soon CK.

Siggerud syns imidlertid det med utstyr er komplisert. Sykler og utstyr er dyrt, og han syns det er viktig å få kommunisert at det ikke er nødvendig å ha det aller dyreste for å delta.

– Det går heldigvis an å ha det gøy uten å betale ville summer, og jeg synes det er ekstremt viktig å prøve å ikke skape noe press blant de unge syklistene om dagen. Det er vanskelig, men jeg tror det lar seg gjøre. Vi i familien har i hvert fall hatt som baktanke at det skal være progresjon i alt vi gjør. Dette gjelder også på utstyrsfronten, sier Siggerud, som har både søsken, foreldre, søskenbarn, tanter og onkler involvert i sykling.

Saken fortsetter under

Martin Emil Siggerud April 2015 - Foto Bjørn Slinger 1400x924
Martin Siggerud bekrefter at mange har mye og dyrt utstyr, men understreker at utstyr ikke er nøkkelen til suksess. Den ligger i trening og sykkelglede. Foto: Bjørn Slinger

Martin Siggerud bekrefter at mange har mye og dyrt utstyr, men understreker at utstyr ikke er nøkkelen til suksess. Den ligger i trening og sykkelglede. Foto: Bjørn Slinger

Les også: Mer og hardere trening må til 

Siggerud trekker imidlertid fram at når de beste utøverne blir sponset med topputstyr, kommer det også rekrutteringen til gode.

– Det er mange sykkelmerker som nå ser verdien i å sponse utøvere, og dermed er det en del som har muligheten til å skaffe seg raske sykler til redusert pris. Syklene jeg bruker går stort sett bare ett år, og jeg pleier derfor å selge syklene i pen stand på høsten igjen. Og da prøver jeg så langt det lar seg gjøre å selge sykler til yngre utøvere i klubben som dermed kan få seg en bra sykkel uten å betale skjorta for det, sier Siggerud.

Som abonnent på et av Fri Flyts magasiner får digital tilgang på alle plussartikler. Se for eksempel:

BESTILL ABONNEMENT: Det beste TERRENGSYKKEL-innholdet hjem i postkassen.