/ Sykler

Enduro 29-er fra Specialized

Det har blitt hevdet at 29er-hjul bare fungerer opp til ca 130mm vandring. Nå lanserer Specialized en endurosykkel med 155 mm vandring og 29-tommers hjul. Wow!

Sist oppdatert 28. februar 2013 kl 00.00
FINE LINJER: Specializeds nye Enduro md store hjul er elegant og kompakt.
FINE LINJER: Specializeds nye Enduro md store hjul er elegant og kompakt.

Vi kunne ikke annet enn å anta hva som ventet på oss i en stor og staselig trailer i den italienske byen Finale Ligure ved Middelhavet. Sammen med et broket europeisk presskorps var Fri Flyt og Terrengsykkel invitert til lanseringen av en helt ny sykkel fra Specialized. Med «enduro» i emnefeltet, var antydningene om en ny utforaktigsykkel med klatreegenskaper allerede ganske klare fra e-posten. Men akkurat hva vi skulle få se og prøve visste ingen. Selv om rykter og spionbilder har lekket ut på nettet, har vi blitt bedt om å holde kjeft - helt til nå. Den amerikanske sykkelgiganten vet å kunsten å bygge opp forventningene på hva som kommer, og det er all grunn til å følge med når Specialized ber om ordet. For dette er en real nyvinning i sykkelindustrien. Nå kommer det altså en 155 mm endurosykkel med 29-tommers hjul. – Dette var ikke lett å få til. Vi vet at hjulstørrelsen kan være fordelaktig til denne type sykling fordi de triller lett over hindringer samtidig som det vil være lettere å klatre, fordi vi reduserer både vandring og vinkling sammenliknet med 26-tommeren. Problemet er å få geometrien til å matche. Utfordringene er å få akselavstanden så kort som mulig samtidig som en ikke skal sitte høyt. Vi har knekt denne koden, forteller produkt- / markedssjef Samuel Benedict i Specialized til en svært nysgjerring forsamling sykkelentusiaster. Akselavstanden er faktisk bare én liten cm lengre enn 26-tommers Enduroen, og noe av trikset er det korte kjedestaget på 430-millimeter, som igjen kun måler 11 mm mer enn 26-eren. Setepinnen er dessuten vippet litt frem, slik at bakhjulet ikke skal slå oppi setet. Dessuten har ingeniørene i Specialized utviklet en helt ny hjulstandard med en bredere aksling som skal tåle det ekstra momentet de store hjulene gir.  De nye endorosyklene kommer i tre ulike modeller, inkludert den prisgunstige Enduro Comp 29 SE, som i motsetning til de andre, er utstyrt med en aluminiumsramme. Flaggskipet, er i typisk Specialized stil, en S-Works - og her er det ikke spart på noe. Karbonrammen FACT IS- 11m har fått med seg en Custom Cane Creek Double Barrel luftdemper og en FOX 34 TALAS CTD (150 mm) med silkemykt Kashima belegg med gjennomgående aksling på 15 mm. Den er også utstyrt med en nyutviklet justerbar setepinne, og det smått revolusjonerende drivverket SRAM XX1, som gir deg elleve gir med kun en klinge foran (10-42 kasett). Hjulsettet (Royal Traverse SL med DT Swiss eiker) er av karbon, og er stivt og lett med en bredere aksling som er helt nyutviklet for nettopp denne rammen. Løypene i Finale Ligure er hakket grovere enn hva vi vanligvis treffer på her hjemme på berget, og kvalitetene i denne sykkelen viste seg temmelig raskt i form av økt selvtillit. De store hjulene oppleves som litt uvant til å begynne med, den lange vandringen tatt i betraktning, men det tar ikke lang tid før vi setter pris på fordelene. Hindere som vanligvis ville tatt oppmerksomheten din elimineres ett etter ett, slik at du kan løfte blikket enda litt lenger fremover og fokusere på å finne flyten. Demperne sluker unna hva enn du måtte støte på, og etter et par turer er Enduro med 29-tommers hjul blitt den mest naturlige ting i verden. Følelsen av å være i ett med resten av sykkelen er ett av Specialized store varemerker for denne type sykler, og Enduro 29 er ikke noe unntak. To dager senere er det klart for Superenduro i Finale Ligure. Flere av de inviterte sykkeljournalistene hadde registrert seg til den store konkurransen som samlet flere hundre deltakere fra hele verden. Specialized sørget for å gi alle sine inviterte muligheten til å ta i bruk enten en tradisjonell 26-tommers Enduro eller den nye 29-eren. Ingen valgte 26-tommer.

Sykkelen vil bli tilgjengelig senere på våren og prisene vil bli som følger:

Allerede abonnent?  
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.

Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,

Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.

1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
Betal smartere med Klarna.

Abonnementene fornyes automatisk og kan sies opp når som helst, men senest før perioden utløper.

Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.

Les mer om våre abonnement

Har du spørsmål?

Vi svarer raskt på mail.

annonse
Relaterte artikler
annonse

Terrengsykkel.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Kristoffer Kippernes

Kommersiell leder: Alexander Hagen