De nye stiene på Beitostølen er av grønn og blå gradering, og bygget slik at de byr på både fart og flyt for ferske så vel som erfarne stisyklister. Foto: Frederik Holte Breien
I løpet av 2019-sesongen bygget Beitostølen halvannen kilometer heisbasert flytsti, og fikk nesten ferdigstilt prosjektet før snøen kom.
– I år har vi bygget en blågradert flytsti fra toppen av heisen og nedover, med masse tabletop-hopp og doseringer. Nå mangler vi bare et par hundre meter før den er helt ferdigstilt, så første pri når snøen går blir å få den ferdig hele veien ned, sier Kasper Madsen, som er byggeleder og en del av prosjektgruppa for Beitostølen Trail Arena og en av gründerne bak guide- og stiutviklingsselskapet Bike Beitostølen.
Saken fortsetter under
Første fase av utbyggingen på Beitostølen sto ferdig høsten 2018. Da åpnet Beitostølen Trail Arena den første tilrettelagte stien, en grønn runde på 3.4 kilometer til to millioner kroner. Stien starter ved parkeringen på Gardli, går over toppen av treseterheisen og ender på handicapstien ved Knausen.
To nye stier og pumptrack Neste år kommer det to nye stier og bedre tilrettelegging på noen av de naturlige stiene i området.
Det ene stiprosjektet er å bygget en ny nedfart på drøyt en halv kilometer der den grønne stien som ble anlagt i fjor slutter. Det andre er å bygge en forbindelse på midten av denne grønne runden.
– Når vi får på plass den forbindelsen, trenger man ikke å sykle hele 5-kilometersrunden, men kan kutte den ned til to eller tre kilometer, avhengig av hvor man kommer fra. I tillegg vil vi prøve og pusse opp noen av de fine naturlige stiene som er i området, sier Madsen.
Det er også planer om å bygge en pumptrack i 2020, men det er foreløpig ikke klart hvor denne skal anlegges.
Må tilby flere enkle stier Madsen har lang erfaring med stibygging fra Danmark, og ser stort potensial for stisykling på Beitostølen. Området har allerede en rekke stier av rød og svart gradering og milevis med grus- og kjerreveger, men mangler et godt utvalg og tilbud av enklere stier. Derfor kontaktet han kommunen i 2016 med forslag om et større prosjekt som fokuserer hovedsakelig på blå og grønne stier, samt noe heisbasert sykling.
– Planen er å bygge lettere løyper av grønn og blå vanskelighetsgrad, slik at vi har noe å tilby mellom grus- og kjerreveg og de røde og svarte stiene som er her. Når disse første prosjektene er på plass, blir det også jobbet videre med en rød og en svart sti, forklarer Madsen.
Bygger for nesten ti millioner I henhold til masterplanen, som ble laget i samarbeid med Bike Solutions, skal det totalt bygges og tilrettelegges stier for mellom åtte og ni millioner kroner på Beitostølen. Utbyggingen skal ifølge planen gå over like mange år.
Sykkelsatsingen på Beitostølen har fått fem millioner kroner fra Øystre Slidre kommune og Sparebankstiftelsen, samt støtte fra Opplysningskontoret for Terrengsykling, Bike Beitostølen og det lokale sykkelmiljøet.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Terrensykkel,
Fri Flyt, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
Lavest månedspris
Abonnementet fortsetter å løpe etter bindingstiden inntil du selv sier det opp
Betal smartere med Klarna.
Abonnementene fornyes automatisk og kan sies opp når som helst, men senest før perioden utløper.
Terrengsykkel.no skriver om gode sykkelopplevelser og er det naturlige startstedet på nett. Terrengsykkel.no gir deg inspirasjon til å sykle mer, finne nye stier og holder deg oppdatert med grundige utstyrstester.