Beløpet klubben fikk fra Sparebank1 SMN samfunnsutbytte like før helga utgjør omtrent en femtedel av kapitalbehovet for å ferdigstille første byggetrinn av det storstilte terrengsykkelanlegget i Nilsbyen i Trondheim.  

Se kartskisse av terrengsykkelparken nederst i saken

Annonse

Nå håper ildsjelene bak anlegget at de også får tilslag på søknaden om støtte fra Gjensidigestiftelsen, tildeles spillemidler og kommunale tilskudd, slik at hele første byggetrinn kan stå ferdig i 2020. 

I kommunen har prosjektet fått positive tilbakemeldinger, men ingen konkrete løfter, sier Ola Resell, som er en av pådriverne for prosjektet med sykkelanlegg i Nilsbyen. 

– Budsjettet var oppe til behandling i formannskapet i kommunen tirsdag, og prosjektet vårt er ikke nevnt spesielt der, så det betyr at vi dessverre ikke får den forutsigbarheten vi håpet. Men vi har snakket med flere politikere fra de fire partiene som til sammen har flertall her i kommunen, og alle er positive til planene våre. Budsjettforslaget sier at anlegget vårt skal vurderes delfinansiert  innenfor potten som er satt av til nærmiljøanlegg i 2020. Vi håper vi kan få noe der, selv om vi må slåss med andre om den potten, som er på fire millioner kroner hvert år i de neste tre årene, sier Resell. 

Men bidraget fra Sparebank1 SMN gjør likevel at spadene forhåpentligvis kan stikkes i jorda til våren. 

Når hele utbyggingen er ferdig, vil Nilsbyen ha et terrengsykkelanlegg med høy nok standard til å arrangere både Norgescup, NM og UCI-ritt, og et løypenett av bærekraftige stier som tåler mye nedbør og som tåler å brukes når det er vått. Samlet budsjett for hele utbyggingen er på cirka ni millioner kroner, inkludert beregnet verdi på dugnadsinnsats som TVK, naboklubbene og andre interesserte må bidra med. 

Les også: Brumunddal bygget rundbaneanlegg, fikk NM 2020 

Saken fortsetter under

terrengsykkelpark i Nilsbyen
Ferdighetsområder blir også en del av den nye terrengsykkelparken i Nilsbyen. Foto: Øyvind Vikan

Bygger mini-Gullia i Trondheim
Første byggetrinn inneholder blant annet en tilrettelagt og gruset løype på drøyt halvannen kilometer av samme standard som stiene i Gullia i Trysil. 

– Dette blir en løype som er ment for rekruttering, så den må bygges med grus og en grad av tilrettelegging som gjør at den kan brukes av alle. Fra denne kommer vi til å bygge ulike snarveier av rød til svart gradering som blir mye mer tekniske, slik at anlegget også blir spennende og utviklende for erfarne ryttere, sier Resell. 

I tillegg er det lagt opp til ferdighetsløyper og et kombinert ski- og sykkelleikområde. Totalt har første byggetrinn en prislapp på drøyt to million kroner, men medregnet spillemidler blir kapitalbehovet omtrent en million kroner, forklarer Resell. 

Saken fortsetter under

terrengsykkelpark i Nilsbyen
Stiene i Nilsbyen vil holde samme standard de i Gullia i Trysil, med gruslegging og konstruksjon som skal tåle vått vær og mye bruk. Foto: Frederik Otterstad

– Med pengene fra Sparebank1 har vi nå midler til å sette i gang. Gjensidigestiftelsen offentliggjør sine tildelinger i midten av desember, og det var Gjensidigestiftelsen som kontaktet oss og anbefalte oss å søke, så vi håper på gode nyheter fra dem også. Der har vi søkt om to millioner kroner, men det er til alle tre byggetrinnene, sier Resell. 

Det er Rekkje Stiutvikling som har utarbeidet prosjektplanen for terrengsykkelparken i Nilsbyen. Byggetrinn to og tre, som er prosjektert for 2021 og 2022, består av ytterligere to sløyfer, samt mer på ferdighetsområdene. 

Totalt er det lagt opp til åtte kilometer løyper av ulik vanskelighetsgrad, med base av enkle hovedløyper som kan sykles av alle og mer tekniske snarveier mellom hovedløypene. Det er  også lagt inn ferdighetsområder med ulike fokus, slik som dropp og hopp. 

Drømmer du om ny stisykkel? Vi har testet stisykler i 25 000-kroners sjiktet 

Anlegget vil være gratis å bruke for all uorganisert trening, og åpent for alle: barn og unge, mosjonister, stisyklister og aktive ryttere. Det skal også fungere som treningsarena for TVKs ryttere og treningsgrupper. Utviklingen skjer i tett samarbeid med langrenns- og orienteringsgruppene i Byåsen IL og Byåsen skiskytterlag, som også har Nilsbyen som sin hjemmearena. De har allerede skiløyper og arenabygninger på området, som med sykkelutbyggingen får enda bedre utnyttelse. 

Terrengsykkelpark i Nilsbyen
Slik blir sykkelparken i Nilsbyen når alle byggetrinn er på plass. Illustrasjon: Rekkje Stiutvikling AS