Stisykling Nelaug-Arendal

Nelaug

Sist oppdatert 9. april 2021 kl 08.23

• Kommune: Åmli/froland/arendal

Ta toget fra Arendal stasjon til Nelaug. Sjekk togtider og priser hos NSB.

Arendal stasjon

Du sykler i flott sørlandsnatur langs jernbane, småvann, elver og stryk.

Løypa går hovedsaklig på grusvei, men det er noen km med asfalt, og et kort parti med sti.

Det arrangeres ritt i løypa hver høst, arrangert av Agder Sykkelkrets, men da med mål ved Myra skole.

Løypa er merket fra start til mål med røde piler merket Nelaug-Arendal.

Forklare likevel i korte trekk ruta.

Etter 40 minutters togtur er du på Nelaug. Første del av løypa går på asfalt, og starter med 5-600 meter med bakke.

Etterhvert tar du til høyre inn på fin grusvei, og følger denne til Flatenveien.

Vær obs på løs grus i utforkjøringene.

Ta til høyre og følg veien til Flaten, kryss jernbanebrua og følg grusveien i småkupert terreng til Bøylefoss. Her kommer du ut på asfalt, en bratt utforkjøring med serpentinersvinger i 1 km.

Følg Bøylefossveien mot Arendal i noen km, ta så til venstre inn på grusvei, følg denne ta til høyre og en drøy stigning venter deg.

Deretter følger et parti med lst underlag, før du igjen er inne på fin grusvei og kan kaste deg ut i utforkjøringen ned mot Lyngrot.

Her tar du til venstre og får ei god kneik opp igjen før et slakt parti med høy fart. Du passerer Gloseheigruvene før det igjen går utfor - hold til høyre nedover, her får du god fart. Vær obs på bom i bunnen av bakken - den er sjelden åpen. Etterhvert er du igjen ute på asfalt.

Du suser forbi Granestua, Skjævestad og når du nærmer deg E-18 tar du til høyre inn på grusvei igjen.

Nå kommer det eneste tekniske partiet på turen. Med god teknikk sykler du den drøye km-en.

Du kommer ut ved Vika hvor du på asfalt fullfører turen ut til Myra. Hold til venstre, og følg veien ned til Arendal stasjon.

I lyskrysset ved Lansæ tar du rett fram og du er 1 km fra stasjonen.

Det er fint underlag og mulighet for å holde høy fart.

Godt trente kan fint holde over 30 i snitt. Ønsker du en litt lengre tur, sykler du løypa fram og tilbake. Løypa er fin som oppkjøring til Birken.

Litt vanskelig å kjøre den rolig, men ønsker du en rittlignende treningstur er den den knall. Passer også for familier.

Flere har syklet den med "tilhenger", men har tatt E-18 til Arendal og ikke stipartiet til Vika.